شوک ناخواسته پوتین به دلار

سخنرانی اخیر رئیس جمهوری روسیه واحد پول آمریکا را به بالاترین سطح ارزش خود در دو دهه اخیر رساند.

به گزارش تحریریه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه غرب را به باج گیری هسته ای متهم کرد و دستور بسیج محدود نیروهای ذخیره را برای حفاظت از تمامیت ارضی کشورش صادر نمود. این دو تحول موجب شد تا تشدید نگرانی های سرمایه گذاران موجب شد تا ارزش دلار به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته برسد.

این خبر باعث شد ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای اصلی جهانی ۰.۵ درصد افزایش یابد و حال به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۲ رسیده است.

دلار آمریکا، که معمولاً به عنوان دارایی امن از سوی سرمایه گذاران تلقی می شود، زمانی که تنش های ژئوپلیتیکی بر احساسات بازار تأثیر می گذارد، تمایل به تقویت دارد. معمولا در این شرایط سایر دارایی های امن همچون طلا نیز افزایش می یابند.

شوک ناخواسته پوتین به دلار

در همین حال، ارزش یورو در معاملات اولیه تا ۰.۹۸۸۵ دلار کاهش یافت. پوند انگلیس نیز به ۱.۱۳۴۵ دلار کاهش یافت. این در حالی است که پوند انگلیس هفته گذشته به پایین ترین سطح ارزشی در برابر دلار در ۳۷ سال اخیر رسیده بود که بار دیگر کاهش یافت.

به دنبال این اتفاقات بازارهای آسیایی دوباره به حالت قرمز بازگشتند و جهش روز سه شنبه را معکوس کردند.

قیمت نفت هم به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد عرضه به شدت افزایش یافت، به طوری که شاخص برنت بیش از ۲.۵ درصد افزایش یافت و به بالای ۹۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) هم به ۸۶.۲۹ دلار رسید.

پایان/

۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
      0 0
      همه چیز به نفع امریکا شدهدو مطمئنن پول روسیه هم ارزش خودسو از دست داده یک سیاستمدار دیکتاتور مثل پوتین بعلت نداشتن مغز متفکر و دیدگاه باز همیشه باعث دردسر برای خود و دیگران میشه