بحران برق در اروپا

درحالیکه دولت فرانسه می گوید برای زمستان مجبور است برق وارد کند، بلژیک راکتورهای هسته ای خود را با وجود بحران روبه افزایش انرژی برای همیشه از مدار خارج می کند.

به گزارش تحریریه، اپراتور نیروگاه هسته ای «Doel» بلژیک تأیید کرد که یکی از راکتورهای این نیروگاه برای همیشه کار خود را متوقف خواهد کرد.

علیرغم بحران انرژی در آینده، که با تحریم‌های مسکو بر سر مناقشه اوکراین تشدید شد، دولت بلژیک تصمیم گرفت تا برنامه هسته‌ای را که مدت‌ها برای اجرای آن برنامه ریزی شده بود، ادامه دهد.

شرکت انرژی Electrabel در بیانیه ای توضیح داد که راکتور Doel ۳ مطابق با قانون سال ۲۰۰۳ در مورد قطع تدریجی تولیدبرق صنعتی از انرژی هسته ای از مدار خارج می شود.

این شرکت گفت: این بدان معناست که دوئل ۳ اولین نیروگاه هسته ای بلژیکی است که تولید برق را برای همیشه متوقف می کند.

در آخرین روز فعالیت راکتور، ده‌ها نفر در اعتراض به تعطیلی دوئل ۳ شرکت کردند.

در همین حال، سخنگوی اپراتور برق بلژیکی «Elia» هم به خبرگزاری فرانسه گفت که این کشور ظرفیت تولید کافی برای پاسخگویی به تقاضا را در اختیار دارد.

Belgium closes a reactor at the Doel power plant - News in France

هفت رآکتور بلژیکی که در نیروگاه‌های هسته‌ای دوئل و تیهانگ مشغول به کار بوده اند و حدود نیمی از نیاز برق کشور را پوشش می‌دهند.

این هفت راکتور قرار بود تا سال ۲۰۲۵ تعطیل شوند اما ترس از زمستان سخت باعث شد تا این برنامه ها دوباره ارزیابی شود. در ماه مارس، دولت تصمیم گرفت عملیات دوئل ۴ و تیهانگ ۳ را ده سال دیگر تمدید کند.

علاوه بر مشکلات مربوط به اوکراین، بلژیک ممکن است با کاهش تامین برق از کشور همسایه فرانسه مواجه شود. فرانسه که بیش از هر کشور اروپایی دیگری به انرژی هسته ای متکی است، اکنون بیش از نیمی از ۵۶ رآکتور هسته ای خود را برای تعمیر و نگهداری تعطیل کرده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه چند روز قبل اذعان کرد که فرانسه باید در زمستان امسال برق وارد کند.

پایان/

۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =