اوکراین تنهاتر از همیشه

تنها ۹ کشور از ۳۰ عضو ناتو از پیشنهاد عضویت اوکراین در این سازمان حمایت می کنند.

به گزارش تحریریه، تنها رؤسای جمهوری ۹ کشور سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آخرین دیدار خود، از پیشنهاد عضویت اوکراین حمایت کردند و از دیگر اعضا درخواست کردند تا حمایت نظامی خود از کی‌یف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهند.

این بیانیه دو روز پس از آن صادر شد که «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از قصد کشورش برای درخواست عضویت سریع در ناتو خبر داد.

روسای جمهور جمهوری چک، استونی، لتونی، لیتوانی، مقدونیه شمالی، مونته نگرو، لهستان، رومانی و اسلواکی اعلام کردند «ما قاطعانه از تصمیم نشست سال ۲۰۰۸ ناتو در بخارست در مورد عضویت اوکراین در ناتو حمایت می کنیم».

در نشست بخارست، اعضای این سازمان از عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو استقبال کردند اما هیچ چارچوب زمانی برای الحاق این کشورها ارائه نکردند.

در این بیانیه آمده است: ما از اوکراین در دفاعش در برابر تهاجم روسیه حمایت می‌کنیم، از روسیه می‌خواهیم فوری از تمام سرزمین‌های اشغال شده عقب‌نشینی کند و همه متحدان را تشویق می‌کنیم تا کمک‌های نظامی خود را به اوکراین افزایش دهند.

سران این کشورها با اشاره به الحاق چهار منطقه سابق اوکراین به فدراسیون روسیه ابراز داشتند که آنها هرگز تلاش های روسیه برای الحاق هر یک از سرزمین های اوکراین را به رسمیت نمی شناسند.

اوکراین تنهاتر از همیشه

در همین حال، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، در مورد پیشنهاد زلنسکی برای عضویت در ناتو، تاکید کرد که «هر تصمیمی در مورد عضویت باید با اجماع همه ۳۰ عضو اتخاذ شود».

استولتنبرگ با تاکید بر اینکه ناتو سیاست درهای باز را دنبال می کند، افزود در حال حاضر اولویت اصلی این بلوک حمایت از اوکراین هم از نظر نظامی و هم از نظر مالی است. او معتقد است که این بهترین راه برای پاسخ به اقدامات روسیه است.

اظهارات استولتنبرگ بازتاب بیانیه ای بود که قبلاً توسط کاخ سفید بیان شده بود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز جمعه در سخنانی مدعی شد که بهترین راه در حال حاضر ارائه حمایت «عملی» به اوکراین است، در حالی که «روند در بروکسل باید در زمان دیگری آغاز شود».

در همین حال، «اولگا استفانیشینا» معاون نخست‌وزیر اوکراین فاش کرد که درخواست کی‌یف برای ناتو درحال ارسال به بروکسل است.

اعلام زلنسکی مبنی بر عضویت در ناتو در همان روزی اعلام شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه معاهده‌هایی مبنی بر الحاق دو جمهوری دونباس به همراه مناطق خرسون و زاپوروژیه به روسیه را امضا کرد.

ازآنجاکه مسکو گسترش ناتو را تهدیدی مستقیم برای منافع ملی خود می داند، عضویت بالقوه اوکراین در این ائتلاف را یکی از دلایل حمله نظامی خود عنوان کرده است.

پایان/

۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =