نقره هم رقیب طلا برای خانوارهای ایرانی می شود؟

در حرکتی بی سابقه، فلز گران قیمت نقره هم رقیب فلز زرد طلا برای خانوارهای ایرانی شود که به طور سنتی در سرمایه گذاری از آن استفاده می کنند.

به گزارش تحریریه، در حرکتی بی سابقه و یا حداقل کم سابقه، فلز گران قیمت نقره، رقیب فلز زرد طلا برای سرمایه گذاران و ازجمله خانوارهای ایرانی می شود که به طور سنتی در سرمایه گذاری های خانوادگی سهم قابل توجهی برای طلا قائل هستند و زنان ایرانی؛ و خاورمیانه ای؛ یکی از مشتریان همیشگی خرید فلز زرد هستند و پس اندازهای خود را به این وسیله تبدیل می کنند.

شاید باور آن سخت باشد، اما در سال 1980 که انقلاب اسلامی ایران دوران جنگ سرد را در نوردید، قیمت طلا و نقره به رکوردهای حیرت آوری رسیدند و قیمت واقعی نقره بدون تورم به 136 دلار و به طور اسمی به حدود 36 دلار رسید، درحالیکه قیمت آن در مقطع کنونی 19 دلار است. قیمت نقره در سال 2000 به حدود 7 دلار رسید که منطق خاص خودش را دارد و به پرواز ارزش سهام به خصوص در نهضت دات کام باز می گردد. در سال 2011 هم که قیمت ها سر به فلک کشید قیمت نقره به 64 دلار رسید که بیش از 200 درصد از عدد 19 دلار کنونی بیشتر است.

نمودار زیر قیمت جهانی نقره را در 100 سال اخیر به صورت تعدیل شده با تورم نشان می دهد.

نقره هم رقیب طلا برای خانوارهای ایرانی می شود؟

بازگشت طلا!

قیمت طلا هم روند مشابهی را در 42 سال گذشته طی کرده و پیوستگی قدرتمندی با متغیرهای سیاسی از خود نشان داده است. به طوریکه در سال 1980 قیمت جهانی طلا با تعدیل تورم و به قیمت واقعی به حدود 2580 دلار رسید که رکوردی فوق العاده است و در تمام 42 سال پس از آن هرگز تکرار نشد.

کشمکش بین چین و بانکداران نیویورکی با میدان داری گلدمن ساکس تاکنون به سود آمریکایی ها بوده و اجازه صعود دلخواه مدنظر دشمنان دلار با فرماندهی چین؛ را نداده است که به صورت گسترده در حال خرید طلا هستند.

نقره هم رقیب طلا برای خانوارهای ایرانی می شود؟

مقایسه نسبت قیمت واقعی و نه اسمی طلا در سال 1980 با سال 2022، با قیمت واقعی نقره در سال 1980 در مقایسه با سال 2022 نشان می دهد که قیمت نقره عقب افتادگی زیادی دارد که البته دلیلی ندارد که حتما این عقب افتادگی را در مقطع کنونی و سال آینده جبران کند، اما دوران گذار از نظام هژمونی به چندقطبی که مترادف با افزایش ریسک سیستمی است، باعث می شود تا سال 2023 کاندیدای میزبانی جهش قیمت نقره در بازار جهانی باشد. زیرا هرآنچه شامل فلزات و دارایی های مشهود می شود، به خصوص دارایی های مشهود منقول، در چنین زمان هایی به گزینه اول برای سرمایه گذاری تبدیل می شوند.

پایان/

۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =