حیرت محافل غربی از توان پهپادی ایران

«عبدالباری عطوان» تاکید دارد که پهپادهای ایرانی اصول درگیری را در جنگ اوکراین به سود روسیه تغییر دادند و موجب شگفتی و نگرانی غربی ها شده اند.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب درباره نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین نوشت، پهپادهای ایرانی به دلیل نقش آفرینی در پیروزی های روسیه در جنگ اوکراین به عناون اصلی رسانه های غربی تبدیل شده اند. این پهپادها برپایه بیانیه های رسمی اوکراین، پیشروی ارتش اوکراین را در منطقه جنوب و شرق اوکراین متوقف کرده است.

این پهپادها به سردرد مزمنی برای دولت های غربی هم تبدیل شده اند. پهپادهای ایرانی ناتو را نیز غافگیر کرده اند و روسیه از آن برای متوقف کردن پیشروی ارتش اوکراین استفاده کرده است. این پهپادها اصول درگیری و بسیاری از معادلات نظامی را در اوکراین و محافل تسلیحاتی غربی به ویژه آمریکا تغییر داده اند.

حیرت محافل غربی از توان پهپادی ایران

به نوشته روزنامه الکترونیکی رای الیوم، پهپاد شاهد ۱۳۶ ایران به عنوان نخستین سلاح خارجی است که نیروهای روسیه از آن در جنگ اوکراین استفاده می کنند. این سلاح برتری بی سابقه ای را نسبت به سلاح های مدرن غربی نشان داده است. ویژگی های این سلاح، کوچک و کم هزینه بودن آن است که می توان آن را از مسافت دور و در ارتفاع کم به پرواز در آورد و به همین دلیل بسیاری از رادارها نمی توانند آن را رهگیری کنند.

همچنین این پهپاد دارای کلاهکی به وزن ۴۰ کیلوگرم است می تواند آسیب های بزرگی به اهدافی که برخورد می کند وارد کند.

در بخش دیگری از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: موضوع قابل توجه آن است که کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا که سلاح ها، جنگ افزارها و سامانه های دفاعی هوایی به ارزش میلیاردها دلار به اوکراین ارسال کرده اند اکنون در برابر ارسال پهپادهایی ایرانی به روسیه در حال فریاد زدن هستند و تهدید می کنند که تحریم هایی را اعمال خواهند کرد.

حیرت محافل غربی از توان پهپادی ایران

به اعتقاد این تحلیلگر جهان عرب، این جنگ نقطه عطف تاریخی خواهد بود. این جنگ پرده ها را کنار زده و شکننده بودن قلدرمابی هایی آمریکا و غرب را برملا کرده است. این جنگ دو رویی و نفاق رژیم صهیونیستی را هم آشکار کرده است. این رژیم اکنون در حال مذاکره با اوکراین است تا کی یف را به سامانه های دفاعی هوایی و رادارها و گنبد آهنین برای مقابله با پهپادهایی ایرانی تجهیز کند، اما زمان تغییر خواهد کرد. قدرت هایی غربی در برابر قدرت های نوظهور ناتوان خواهند بود.

پایان/

۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 22359

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 29
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      27 69
      از زمانی که روسیه از پهبادهای ایرانی استفاده می کندآرتش اوکراین پیشروی ونیروهای روسی عقب نشینی می کنند جای روس ها بودم پهبادهای ایرانی را پس می فرستادم.
      • علی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
        19 2
        به نظرم شما ایرانی نیستید یا از نوادگان بی غیرت فتحعلی شاه هستی
      • محمدحسن روستا IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
        9 2
        چی زدی..یارو رییس جمهور اکراین دادش به خواست و داره گریه می‌کنه رسماً شماشعر میگی...پاشو خوابت نبره
      • کسرا بیرامی IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
        4 0
        تورجای خودت باش خیلی زرنگی خودتو مدیریت کن سیاست مدارانی هستند که بهتر از من و شما می‌فهمند
      • یوسف موسوی IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
        6 2
        اینجا ایران است معاند خاک شیران است معاند آخرهم خفه شو معاند
      • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
        1 0
        فکر کنم داری خواب میبینی.بیدار شو
      • امیررضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
        12 0
        عقل کل برا اینکه وقتی پهباد وارد کارزار شد باید جنگ از حالت تن به تن خارج بشه برا همین عقب نشینی کرده که راحتر عمل کنن.انشالله روزی رو میبینم که ایران قدرت برتر منطقه و جهان خواهد شد آمریکا باید یه روز زانو بزنه در مقابل عظمت ملت ایران.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      8 47
      این مردک پاچه خار فقط تملق میکند و پول میگیرد . و از وضعین نابسامان ملت ما نان ور میاورد
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      74 6
      ماشالله ایران وایرانی ماشاالله ارتش وسپاه ما خدا قوت به همه شما عزیزان جان جانان
      • یوسف IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
        8 1
        دورد خدا به وطن پرست واقعه ای
    • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      34 5
      حالا غرب تازه می فهمند در مقابل ایران چگونه مقابله کند .
    • محمدمظاهری IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      60 4
      این پهبادها فقط نشانه کوچکی از قدرت ایران دارد سلاحهایی که ایران ساخته ودراختیار دارداما هیچ کس خبر ندارد تا روزش که برسد
    • حکمت بهمنی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      33 6
      غرب همیشه درجنگل ماندنی شد امریکاوانگلیس نمیگذارنددردنیا جنگ خاموش شودپس پهبادهای پیشرفته ترمیسازیم
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      9 6
      ینی چی!!! سخنگو دولت میگ ما پهباد ندادیم این میگ اینطوریه؟؟؟
      • مممممم IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
        11 0
        یعنی این که تو هنچز بچه ای !!! وقتی کوچیکترین چیزارو نمیفهمی اشتباه میکنی که میای مطالب نظامی و سیاسی رو میخونی!!! برو اشپزی بخون برات بهتره ای کیو!!! کل کهکشان ها میدونن که پهپاد های ما داره سلاح های غربی رو میترکونه!! اما مگه خریم بیایم گردن بگیریم؟؟ مثل قضیه پهپاد های یمنی که میخوره تو سر عربستان!!!و همه داد میزنن که این پهپاد ها ایرانیه ولی ما قبول نمیکنیم میگیم خودشون ساختن به ما چه!!
    • h IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      40 9
      و در آینده فقط سامانه های گنبد آهنین اسراییل را هدف قرار دهند .‌
    • سادات IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      9 1
      زنده باد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
    • فرزین IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 0
      چرا در قبال پهپاد که به روسیه می‌دهیم سوخو ۳۰ نمیگیریم؟ حداقل چند تا تو ایران بسازیم یا مونتاژ کنیم ببینیم چطور ساخته شده.الان بهترین فرصت برای پیشرفت نیروی هوایی هست.ضمنا اگه پهپاد سالم دست غربی‌ها بیفته نگران برملا شدن خصوصیات و رمز و رموز اون نیستیم؟
    • مهدی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      8 0
      قدرت ایران بی نظیره مگر عین الاسد و فراموش کردید ک برادران هوا فضا کاری کردن ک آمریکاییها نتونستن یک موشک رو ردیابی کنند وهمه جهانیان از اون عملیات مهم و دشمن شکن ک هیچ کشوری به آمریکا ضربه نزده بود متحیر ماند!!
    • کسری IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 0
      تازه این‌اول قصه ست
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 8
      سلاحی راکه سپاه بهش مینازه زودترازجنگ بااسرائیل نمایان شدومتاسفانه اروپاوآمریکامتقابلاسریع راه حلی رااکتشاف و۱۳۶ راازسرراه برمیدارد؛روسهامکارندودنبال شریک جرم وتحریم((نطق سیمنوف))اندوچون ارتش ترسوداردو۱۳۶ ودیگرمهمات ایران ارزانند؛؛بصورت جمعی وحشتناک برسراکراینی هایی که درحال دفاع ازتجاوزگرند؛میریزد؛ایران نبایدبه روسهااعتمادسلاحی میکردومواظب مردمش باشد؛روسهامردنیستند؛به امیدپیروزی اکراین یاخاتمه ی سریع جنگ
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 6
      لطفامسئولین دست نگهدارندوقول سلاح به تجاوزگری که دنبال شریک دزدی میگرددکه باخودش قرق کند؛؛نباشند؛اگ قول وقراریم بسته اید؛؛کنسل کنید؛؛روسها۱۰ سال اس۳۰۰ی که پولش راخورده بودن؛ازترس تحریم ندادن،،حتی دریغ ازیک فروندجنگنده ازهرمدلی!!!؟؟؟بیدارشوید؛؛مسئولین مردم رادریابید؛؛مابه هیچ کس احتیاجی نداریم؛نه چین نه روس؛؛لعنت برشرکای ایران؛؛
    • اشنا IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      6 0
      درودبرایران.انشاالله در زمینه های خودرو واقتصاد نیز به همین گونه عمل تامردم راضی شوند
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      3 0
      اگردشمنان ایران پهپادی مثل شاهد بسازندچه بایدبکنیم؟؟ چرا چنین سلاح مهمی رو اشکارکردیم؟؟ ایران بایدمراقب باشد تا در کمین سامانه های دشمن درجنگهای احتمالی اینده قرارنگیریم. چون دشمنان ایران سخت مشغول تلاش برای پیداکردن راههای ضربه زدن به ایران عزیزماهستند.بایدهوشیارباشیم.نباید به داشتن چنین پهپادی مغروربشیم و تلاشمون روکم کنیم. بلکه بایدبیشترازقبل تلاش کنیم .
    • حسن قنبری IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      3 0
      وقتی به حرف سرور متقیان عالم علی ع گوش فرادهی وقبل از هرچیز به فکر امنیت باشی همینمیشود که میبینیم بابودجه تلریون دلاری درجنگ دستت خالی میشه.
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      1 0
      چه فایده ای برای منافع کشور ما دارد،فقط استراتژیک ترین سلاح روزمان را لو دادیم قطعا راه مقابله را یاد میگیرن.آنهم برای روسیه ای که علنا از تحریم ایران ابراز خوشحالی میکند،اس۳۰۰دادنشون را یادتونه؟یا دادن کدهاش به اسراییل را.فرصت خوبی بود برای ارتباط گازی و نفتی قوی با اروپا و به حداقل رساندن تنش با آمریکا.معلوم نیست ما چیا دنبال میکنن مسوولانمان که به دنیا هم فکر میکنن میشه دروغ شاخدار گفت.نماینده های مجلس مترسک جالیز شده اند،یکی حرفی نمیزنه که چین بیشتر به روس نزدیکه یا ما؟همان روسی که به تمام قطعنامه های سازمان ملل رای مثبت داد ضد ما،غیر از کارشکنی هاش در برجام.حالا هم پای ایران را به جنگ اوکراین کشاند.چه خبره در کشور؟
    • ناشناس IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      1 0
      تبلیغات ،ترسناک ،برای موشکهای سمود نباشد،،؟
    • علیزارع IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      1 2
      این یارو عطوان فکرکنم امروز موتوری جنس خوب داده و وزیادی نعشه شده عمو بیا ایران ببین ملت با اشقال و وزباله کسب وکارمیکنندیارانه درماه پول دوپرس غذانمیشه جنابعالی با خالی بندی واخبارکذب موجب تحریم جهانی ایران وشریک روسیه درجنگ کردید ونون ملت ایران هم پاره سنگ
    • حسین علیدادی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      2 0
      غربی ها از کشورهای اسلامی خیلی مصادره کردنند درگذشته و حال زیرا آنها دانه می‌ریختند و اما اسلام به خدا ایمان داشت آنها حال باید خود جواب چوب خدا را بدهند بنده های مسلمان کاره ای نیستند این اعمال سیاست‌های استعماری آنها بود که اسلام را فعلا ساکن کرده است و خود دیگر میخواهد در کمین باشد و قابلمه خود را خود هم میزند