امضای اولین قرارداد تسهیلات مانایی صندوق با بانک خاورمیانه به مبلغ 7 میلیون دلار

اولین قرارداد تسهیلات مانایی صندوق توسعه ملی با بانک خاورمیانه و شرکت توسعه صنعتی شفق به مبلغ 7 میلیون دلار صبح امروز به امضای طرفین رسید.

به گزارش تحریریه، صبح امروز دوشنبه 2 آبان 1401، آیین امضای اولین قرارداد تسهیلات مانایی بین صندوق توسعه ملی و بانک خاورمیانه انجام و پیرامون شرایط استفاده از تسهیلات مانا و تشریح کامل مزایای این طرح گفت و گو شد.

این مراسم با حضور رئیس و اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی، پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه و محمد شریعتی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی شفق( اولین مشتری طرف قرارداد مانا) برگزارشد.

مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، اتصال ریال مانا به ارز را مشخصه‌ی اصلی این طرح عنوان کرد و گفت: در قرارداد مانا تسهیلات، هم به صورت ارزی و هم ریال پرداخت می‌شود؛ ولی به دلیل ارزی بودن ماهیت صندوق، ریال پرداختی در قرارداد مانا متصل به ارز بوده و در زمان بازپرداخت نیز به قیمت ارز خواهد بود.

در ادامه سید علیرضا میرمحمدصادقی معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: حجم قراردادهای عاملیت مانایی 10 درصد قرارداد عاملیت ارزی است که مجموع قرارداد منعقده با بانک‌های عامل در سال 1401 به مبلغ 3 میلیارد دلار رسید که از این میزان، بانک‌ها تا سقف 10 درصد مجاز به پرداخت تسهیلات مانایی هستند.

به گفته وی، خط اعتباری تخصیصی به بانک خاورمیانه در سال جاری 300 میلیون دلار است که این بانک معادل 10 درصد و تا سقف 30 میلیون دلار می‌تواند تسهیلات مانا درخواست کند که برای پروژه فولاد شفق 7 میلیون دلار معادل 200 میلیارد تومان اعتبار مانا از سوی صندوق تخصیص و مابقی توسط بانک و مشتری تأمین شده است.

به نقل از صندوق توسعه ملی، همچنین مدیر عامل بانک خاورمیانه به عنوان نخستین بانک طرف قرارداد مانا، صادرات محور بودن شرکت‌های طرف قرارداد مانا، جهت افزایش قدرت بازپرداخت تسهیلات ارزی را از مهمترین فاکتورهای انتخاب این طرح‌ها در قرارداد مانا عنوان کرد و گفت: ساختار مالی شرکت و آن طرح باید درست باشد تا بتواند در درازمدت به تعهدات خود به درستی عمل کند.

پایان/

۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 22380

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =