دلارزدایی غیرقابل اجتناب است

مقام های بانکی روسیه اعتقاد دارند تجارت خارجی کشور به سمت تسویه با ارزهای ملی تغییر کرده است و دلارزدایی روندی اجتناب ناپذیر شده، زیرا استفاده از دلار و یورو عقلانی نیست.

به گزارش تحریریه، «آندری کوستین» رئیس بانک VTB روسیه که یکی از بزرگترین اعتباردهندگان این کشور است می گوید روسیه در حال دور شدن از استفاده از دلار و یورو در تجارت خارجی است، فرآیندی که «بازگشت ناپذیر» است.

وی تصریح کرد که خروج از چرخه دلار و یورو در حال حاضر برای روسیه یک روند برگشت ناپذیر است. با در نظر گرفتن روند فعلی، شرکای اصلی تجارت خارجی ما در میان مدت چین، کشورهای اوراسیا، ترکیه، هند، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا خواهند بود.

کوستین در مجمع اقتصادی اوراسیا در باکو گفت: تغییر به سمت ارزهای ملی در تجارت با این گروه خاص از کشورها برای ما اولویت اصلی است.

دلارزدایی غیرقابل اجتناب است

علاوه بر این، به گفته این بانکدار، تصمیم آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای مسدود کردن ذخایر ارزی روسیه در اوایل سال جاری نشان می‌دهد که هیچ کشوری از چنین رفتاری در امان نیست، و همین امر احتمالاً سایر کشورها را نیز از کشور اصلی یعنی آمریکا دور و به سمت ارزهای جایگزین روانه خواهد کرد.

کوستین تاکید کرد: هیچ دولتی در شرایط یک اقتصاد جهانی دلار محور، احساس امنیت کامل نخواهد داشت.

سخنان او بازتاب اظهارات ماه گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود. رئیس‌جمهور روسیه در اواسط سپتامبر، در حالی که درباره اقداماتی برای بازسازی اقتصاد کشور تحت تحریم‌های غرب بحث می‌کرد، دلارزدایی را «فرایندی اجتناب‌ناپذیر» خواند.

روسیه در سال ۲۰۱۸ طرحی را برای دلارزدایی از اقتصاد داخلی خود تصویب کرد. بسته ای از اقدامات با هدف تسریع این روند با هدف اجرای مراحل طی شش سال ارائه شد. با این حال، پس از تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای که علیه روسیه در پی عملیات نظامی این کشور در اوکراین اعمال شد، مسکو روند دور شدن از آنچه را که دلار و یورو «به خطر افتاده» می‌نامد تسریع کرد. یک طرح پرداخت مبتنی بر روبل برای صادرات گاز اجرا شد و از ارزهای ملی برای تسویه تجارت خارجی روسیه با شرکای تجاری آن به ویژه کشورهای بریکس در دستور کار قرار گرفت.

پایان/

۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22480

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =