جمع چپگراها در حیات خلوت آمریکا کامل شد

پیروزی «لولا داسیلوا» در انتخابات برزیل، ایالات متحده آمریکا را نگران کرده است زیرا داسیلوا حامی قضیه فلسطین است و به محور روسیه و چین گرایش دارد و استعمارگران را به چالش خواهد کشید.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود درباره پیروزی «لولا داسیلوا» در انتخابات ریاست جمهوری بزریل نوشت، پیروزی لولا داسیلوا رهبر چپگرا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر برزیل بر «بولسونارو» رقیب راستگرای تندرو خود، شوک نگران کننده ای برای آمریکا و همپیمانان آن در اروپا بود. زیرا وی به روسیه و چین گرایش دارد و از موسسان گروه «بریکس» است که روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل از اعضای آن هستند و پیش بینی می شود که ایران، عربستان و مصر هم به آن ملحق شوند.

بازگشت لولا داسیلوا به قدرت به این دلیل نیست که او از طبقه کارگر و فقیر بود و به زندگی فقیرانه خود که در منزل کودکی خود یخچال و تلویزیون نداشت، افتخار می کند. بلکه یکی از دلایل بازگشت او به قدرت آن است که در دوران زمامداری وی برزیل شاهد اصلاحات اقتصادی فراگیر، کاهش میانگین فقر و پایان دادن به شکاف طبقاتی و حمایت از محیط زیست به ویژه جنگل های آمازون بود.

جمع چپگراها در حیات خلوت آمریکا کامل شد

روزنامه رای الیوم نوشت، آمریکا حق دارد از بازگشت چپگرایان به حیات خلوت نگران باشد. زیرا این کشور به جنگ با روسیه در اوکراین سرگرم است و از بحران های اقتصادی ناگوار رنج می برد و در آستانه از دست دادن رهبری جهان است. همچین این کشور به دنبال جنگ با چین در تایوان است. لولا داسیلوا مخالف این جنگ است و تمایل بیشتری به روسیه دارد.

اکنون در ۷ کشور آمریکایی جنوبی از جمله آرژانتین، مکزیک، بولیوی، شیلی، پرو و کولومبیا رهبران چپگرا که پس از پیروزی در انتخابات دموکراتیک شفاف طی ۵ سال اخیر به پیروزی رسیده اند، حکومت می کنند. پیش این هم در کشورهایی مثل ونزوئیلا، کوبا و نیکارگوئه چپگرایان قدرت را در کنترل داشته اند. نظام های حکومتی راستگرای محافظه کار در مدیریت امور به شدت شکست خورده اند و وجه مشترک همه آنها بحران اقتصادی، گسترش فساد و افزایش شکاف میان فقرا و ثروتمندان و ناتوانی برای مقابله با کرونا بود به طوری که تنها در بزریل بیشتر از ۵۰۰ هزار تن به دلیل کرونا جان خود را از دست داده اند.

Brazil election: 'It is over,' Bolsonaro tells Supreme Court | Elections  News | Al Jazeera

این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود آورد: لولا داسیلوا همپیمان کشورهای عربی و مسلمان و هوادار حل عادلانه مسائل فلسطین است. موضع گیری های وی در حمایت از مردم فلسطین و محکوم کردن کشتارها و جنایت های رژیم اسرائیل از موضع بسیاری از نظام های عربی بسیار سخت تر است.

لولا بارها با دسیسه های آمریکا و رژیم صهیونیستی روبرو شد اما هرگز تسلیم نشده است و اکنون نیز به قدرت برمی گردد و قدرت های استعمارگر را به چالش خواهد کشید. لولا داسلیوا در انتخاباتی شفاف پیروز شده است و آمریکا نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد. تجربه آمریکا در تغییر نظام ونزوئلا با شکست خفتبار دیگری روبرو شده است.

دوران کودتاها و تغییر نظام ها از سوی آمریکا به ویژه در آمریکای جنوبی به پایان رسیده است. زمان جدیدی آغاز شده است که برخلاف خواسته های آمریکا در جریان است؛ کشورها و مردم آمریکای جنوبی به دنبال تغییر نظام جهانی هستند، البته در شرایطی که رهبری آمریکا در جهان در حال به پایان رسیدن است این موضوع دور از ذهن نیست.

چه کسی تصور می کرد که روزگاری فرار رسد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان و امارات در برابر آمریکا سرکشی کنند و به روسیه و چین متمایل شوند و به رغم فشار واشنگتن به توافق اوپک پلاس باشند و با درخواست های آمریکا برای افزایش تولید نفت مخالفت کنند.

پایان/

۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 22572

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =