استمرار روند کاهنده رشد پایه پولی در مردادماه

در حالی که رشد پایه پولی در 12 ماه منتهی به مرداد سال گذشته 42.1 درصد بوده، این متغیر در مدت مشابه امسال به 30.3 درصد کاهش یافته که نشان‌دهنده روند نزولی شتاب افزایش رشد پایه پولی در دولت سیزدهم است.

به گزارش تحریریه، براساس آمار متغیرهای پولی مرداد ماه 1401، رشد پایه پولی در پایان این ماه به رقم 672 هزار و 440 میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال گذشته 11.3 درصد و نسبت به 12 ماه منتهی به مرداد ماه 30.3 درصد رشد داشته است.

کاهش رشد پایه پولی به 30.3 درصد نشان‌دهنده روند نزولی رشد این متغیر در دولت سیزدهم است چرا که در 12 ماه منتهی به مرداد ماه سال گذشته رشد پایه پولی 42.1 درصد و در 5 ماهه اول سال گذشته هم 12.4 درصد رشد داشته است. بنابراین هم رشد 12 ماهه منتهی به مرداد ماه امسال و هم رشد 4 ماهه اول امسال نسبت به دوره های مشابه سال قبل افت قابل توجهی داشته است.

*حجم نقدینگی به پنج هزار و ۴۰۱ هزار میلیارد تومان رسید

همچنین رشد نقدینگی روند نزولی تدریجی را نیز در مرداد ماه ادامه داده است. رشد نقدینگی در 5 ماه اول سال امسال 11.8 درصد بوده در حالی که در 5ماه اول سال گذشته این رشد 12.8 درصد گزارش شده است. رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به مرداد ماه سال گذشته 39.1 درصد بوده اما در 12 ماه منتهی به مرداد ماه امسال این رقم به 37.8درصد کاهش یافته است.

حجم نقدینگی در پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۱ به رقم پنج هزار و ۴۰۱ هزار میلیارد تومان (۵۴۰۱ هزار میلیارد تومان) رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۷.۸ درصد رشد داشته است.

3 (2).png

لازم به توضیح است که 2.5 واحد درصد از رشد 37.8 درصدی نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به پایان مرداد ماه 1401 مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک سپه (بواسطه ادغام بانکهای متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) و فاقد آثار پولی است. به عبارت دیگر در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان مردادماه 1401 نسبت به پایان مردادماه 1400 معادل 35.5 درصد بوده است.

رشد نقدینگی که در شهریور سال گذشته به ۴۰.۵ رسیده بود، با تلاش دولت این رقم به ۳۵.۳ درصد در مرداد ماه رسیده است. همچنین رشد پایه پولی که در تیر ماه سال گذشته به ۴۲.۶ درصد رسیده بود در مرداد ماه سال جاری به ۳۰.۳ درصد کاهش یافته است.

این مقایسه نشان می‌دهد دولت سیزدهم در کنترل کل‌های پولی به مراتب بهتر از دولت گذشته عمل کرده و رشد کل‌های پولی در مسیر کلی کاهش قرار دارد.

به نقل از شادا، به عبارتی در یک سال اول دولت سیزدهم رشد پایه پولی حدود ۱۲ واحد درصد و رشد نقدینگی حدود ۵ واحد درصد از آنچه در پایان دولت قبل رقم خورده بود، کمتر شده است.

پایان/

۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 22608

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =