دولت و مجلس لودر را با بنز و پورشه اشتباه گرفته اند!

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: قیمت  ماشین آلات معدنی در ایران دو برابر قیمت جهانی است در صورتی که این وسیله ی لوکسی برای استفاده های غیر ضروری نیست، اما متاسفانه دولت و مجلس با همان دیدی به این واردات ماشین آلات تولیدی و معدنی نگاه می کند که گویی به واردات بنز و پورشه نگاه می کند!

سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در خصوص قید و بندهای زده شده روی دست و پای صنعتگران و معدنکاران در گفت و گو با میز کسب و کار تحریریه گفت: علی رغم برخی ادعاها مبنی بر واردات بدون قید و شرط ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز معدن و صنعت؛ متاسفانه شرط و شروط به قدری زیاد است که حتی با لحاظ کردن و تحقق شروط گذاشته شده و تن دادن و تسلیم شدن نسبت به خواسته های وزارت صمت باز هم بروکراسی پیچپده حاکم فرآیند واردات ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز این بخش را بسیار پیچیده کرده است.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به حذف ارز ترجیحی در سال جاری تمامی واردات با ارز آزاد و باد تعرفه های سنگین انجام می شود، موضوعی که هزینه بسیار زیادی به اهالی صنعت و معدن و تولید کنندگان تحمیل کرده است.

سعید صمدی رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: با اینکه در سال های گذشته صنایع و کارخانجات می توانستند ماشین آلات مورد نیاز خود را به شرطی که معدن دار باشند یا صنعت مرتبط با آن را اداره کنند می توانستند با رعایت قیود و شرط هایی با معافیت های گمرکی و... ماشین آلات وابزار مورد نیاز خود را وارد کنند اما متاسفانه در سال جاری با مصوبه مجلس تقریبا تمامی معافیت ها حذب شد.

وی در این باره تصریح کرد: لذا فرقی نمی کند شما به عنوان یک تاجر جنس وارد کنید یا تولید کننده یا صنعتی باشید یا نباشید، در هر شرایطی حقوق و عوارض گمرکی باید پرداخته شود در حالی که سال گذشته تولیدکنندگان از حقوق و عوارض گمرکی معاف بودند، یعنی با ارائه مستنداتی دال بر فعالیت در این بخش ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه یا معدن را وارد می کردند و از پرداخت عوارض واردات معاف بودند که امسال به عدم مدد مجلس از بخش صنعت و معدن برای اولین بار در تاریخ ایران چنین فشاری به ما وارد شد. در حالی که سایر کشورها برای توسعه تولید و افزایش بهره وری از صنعت و معدن تسهیلات قابل توجهی به این بخش ها ارائه می دهند اما در ایران سنگ اندازی مهمترین بخش کار مسوولین است.

وی در خصوص تبعات ناشی از عدم همکاری و همراهی دولت و مجلس با بخش معدن و صنعت کشور گفت: بالا رفتن قیمت تمام شده عملیات معدن کاری اولین لطمه نتیجه سیاست گذاری ها و مصوبات غلط دولت و مجلس است. زمانی که مجبور باشید با ماشین سنگین صنعت و معدن بین بیست تا سی سال کار کنید و عملیات معدنی انجام دهید نتیجه آن توقف کار به دلیل سرسام آور بودن هزینه تعمیرات و کاهش راندمان کار است، ضمن اینکه با تورم ایران و افزایش نرخ دلار قیمت ماشین آلات افزایش می یابد. قیمت ماشین آلات معدنی در ایران دو برابر قیمت جهانی است در صورتی که این وسیله لوکسی برای استفاده های غیرضروری نیست، اما متاسفانه دولت و مجلس با همان دیدی به این واردات ماشین آلات تولیدی و معدنی نگاه می کند که گویی به واردات بنز و پورشه نگاه می کند!

پایان/

۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22625

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =