بهره برداری اردوغان از جنگ اوکراین

تحلیلگران معتقدند تحرکات دیپلماتیک اردوغان و نقش آفرینی وی در بسیاری از پرونده های بین المللی به ویژه در جنگ اوکراین با اهداف داخلی و افزایش محبوبیت در آستانه انتخابات این کشور صورت می گیرد.

به گزارش تحریریه روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در بخشی از گزارش خود نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از جنگ روسیه و غرب برای بازسازی چهره خود در داخل ترکیه استفاده می کند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند تحرکات دیپلماتیک اردوغان و نقش آفرینی وی در بسیاری از پرونده های بین المللی به ویژه موضوع جنگ اوکراین تلاشی از سوی وی برای تقویت جایگاه و محبوبیت خود نزد مردم ترکیه در آستانه انتخابات این کشور است.

بهره برداری اردوغان از جنگ اوکراین

این تحرکات اردوغان در شرایطی صورت می گیرد که محبوبیت وی به دلیل بحران اقتصادی بسیار کاهش یافته است. او در حالی در جبهه های مختلف در حال تحرک است و خطوط ارتباطی خود را با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه حفظ کرده که با پهپادهای خود از اوکراین در جنگ حمایت کرده است.

«مارک ابیسکوبوس» پژوهشگر آمریکایی معتقد است اردوغان برای نجات توافق غلات اوکراین یک هفته تلاش دیپلماتیک داشت. «زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه از اردوغان به دلیل تلاش وی برای بازگرداندن روسیه به توافق چندجانبه با هدف ادامه صادرات غلات اوکراین تشکر کردند.

این تحلیلگر تصریح کرد اردوغان در حالی خود را به عنوان میانجی در جنگ مطرح کرده که از صف اعضای ناتو فاصله گرفته است تا نشان دهد که بی طرف می باشد. با وجود اینکه آنکارا بارها حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و با پرنده های بیرقدار تی بی 2 از اوکراین حمایت کرده اما بازهم تلاش کرده است نشان دهد ترکیه خواهان پایان دادن به جنگ از طریق مذاکره است.

بهره برداری اردوغان از جنگ اوکراین

با وجود اینکه اردوغان تلاش می کند خود را به عنوان میانجی اصلی در این موضوع نشان دهد ولی موضع وی در مخالفت با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هم در این زمینه تاثیرگذار است. تحلیلگران اتفاق نظر دارند که دیپلماسی ماهرانه اردوغان به ویژه درباره توافق غلات و پیام های قوی وی به ناتو تلاشی برای تقویت جایگاهش در افکارعمومی داخلی است که در حال تهدید شدن بود.

بلندپروازهای اردوغان که سابقه گسترده ای دارد آمیخته از ایدئولوژی های مختلف است و این بلند پروازی ها در نتیجه جنگ اوکراین وجود نیامده است. بلکه جنگ اوکراین، فضای ژئوپلتیکی مناسبی را برای آنکارا فراهم کرد تا سیاست چند بعدی خود را پیش ببرد.

با این حال هرگونه پیروزی برق آسا و سرنوشت ساز روسیه نیاز به وساطت ترکیه را از بین خواهد برد. ماهیت جنگ و روند سیاسی چند بُعدی آن و پیامدهای اقتصادی بلند مدت جنگ، فرصت بی نظیری را برای ترکیه فراهم کرده و اردوغان هم نشان داده است که می خواهد از این فرصت بهره برداری کند.

پایان/

۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22631

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      6 0
      پیروزی برق آسای روسیه!؟ مرغ پخته خندش می گیره!