سهم برق هسته ای در سبد انرژی آلمان

سهم انرژی هسته‌ای در تامین برق آلمان در نیمه اول سالجاری نسبت به سال قبل به حدود نصف کاهش یافت.

به گزارش تحریریه، «اورآسیا پست» نوشت، طبق اعلام اداره آمار فدرال سهم انرژی هسته‌ای در تامین برق آلمان در نیمه اول سال ۲۰۲۲، حدود ۶ درصد بوده است که نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۱ که بالغ بر ۱۲.۱ درصد بوده، کاهش ۴۹ درصد درصدی داشته است.

علت کاهش محسوس سهم انرژی هسته‌ای در سبد تامین برق آلمان این است که در پایان سال ۲۰۲۱، سه نیروگاه از شش نیروگاه هسته‌ای که تا آن زمان در حال بهره برداری بودند، در چهارچوب برنامه حذف تدریجی انرژی هسته‌ای، تعطیل شدند، به طوری که در حال حاضر تنها سه نیروگاه هسته‌ای در حال تولید برق هستند.

سهم برق هسته ای در سبد انرژی آلمان

پیامدهای ادامه فعالیت‌ نیروگاه‌های هسته‌ای

کاهش قیمت برق: حتی اگر سه رآکتور باقی مانده تنها شش درصد در سبد تامین برق آلمان در نیمه اول سال سهم داشته باشند، کاهش جزئی قیمت‌ها در نتیجه ادامه فعالیت آنها مسلم است.

پژوهشگران متعدد حوزه اقتصاد اثر کاهش قیمت را تحت سناریوهای مختلف بررسی کرده‌اند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه نورنبرگ-ارلانگن انجام شد، قیمت برق حتی در یک سناریوی نامطلوب احتمالا حدود پنج درصد کاهش می‌یابد. در این سناریو فرض بر آن است که تقاضا برای برق و قیمت گاز بالا باشد، آب و هوا کمتر مساعد باشد و گسترش برق سبز با تاخیر انجام گیرد.

در مطلوب ترین سناریو، حتی می توان تا دوازده درصد شاهد کاهش قیمت بود. پژوهشگران مؤسسه تحقیقات اقتصادی (ifo) مونیخ انتظار دارد قیمت برق حدود چهار درصد کاهش یابد.

امنیت شبکه: کارشناسان انتظار ندارند که راکتور امسلاند سهم قابل توجهی در پایداری شبکه در شمال کشور داشته باشد. با این حال، با توجه به اقدامات احتمالی خرابکارانه علیه زیرساخت انرژی آلمان، افزایش ظرفیت‌ ذخیره (برق) به معنای امنیت بیشتر شبکه است.

خطرات انرژی هسته‌ای

منتقدان در مورد ادامه فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای نه تنها به خطرات کلی انرژی هسته‌ای اشاره می کنند، بلکه نسبت به فقدان بررسی‌های ایمنی در سه راکتور مذکور هشدار می‌دهند. سازمان کمک‌های زیست‌ محیطی آلمان اعلام کرد که نه یک بررسی ایمنی قبلی برنامه‌ریزی شده و نه بررسی ایمنی دوره‌ای طولانی‌مدت پیش بینی شده است.

سازمان حفاظت از محیط زیست «صلح سبز» نیز به خطرات ناشی از نیروگاه‌های هسته‌ای در صورت حمله به آن‌ها اشاره کرده است.

German Greens lead attack on EU plan to label nuclear power 'sustainable' |  Financial Times

روشن است که بحران انرژی تا آوریل ۲۰۲۳ حل نخواهد شد. بسته به وضعیت سایر منابع انرژی و تحولات قیمت انرژی، بحث در مورد انرژی هسته‌ای احتمالا پس از این تاریخ نیز ادامه خواهد یافت.

اتحادیه صنایع آلمان (BDI) در این خصوص اظهار داشت: بسته به وضعیت عرضه و قیمت در بهار ۲۰۲۳، ضرورت ادامه فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای پس از ماه آوریل باید به طور علنی و واقع‌بینانه مورد بررسی قرار گیرد.

پایان/

۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 22658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =