تایوان به اوکراین حسودی می‌کند!

رئیس جمهوری تایوان می گوید چین تایپه روی کمک های غرب در جنگ با چین حساب کرده و انتظار دارد کاخ سفید مانند همان حمایت هایی که ار دولت اوکراین انجام می دهد برای این کشور نیز بعمل بیاورد.

به گزارش تحریریه، «تسای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان به نشریه آتلانتیک اعلام کرد که تهدید واقعی در مورد تهاجم چین وجود دارد.

پکن تاکید دارد که برای ادغام دوباره تایوان به خاک اصلی از راه های مسالمت آمیز تلاش خواهد کرد، اما رئیس جمهوری تایوان می گوید در صورت وقوع درگیری، وی به دنبال کمک از غرب خواهد بود.

تسای در مقاله ای که توسط «بن رودز» از همکاران باراک اوباما و معاون مشاور امنیت ملی وی نوشته شد، آورده است که «ما باید خود را برای تهاجم احتمالی چین آماده کنیم».

تایوان به اوکراین حسودی می‌کند!

او ادامه داد: این رخداد می تواند واقعی باشد و برای ما اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: یک تهدید واقعی وجود دارد و هیاهو نیست.

تایوان به اوکراین حسودی می‌کند!

تایوان از زمانی که نیروهای ملی گرا به رهبری چیانگ کای چک در سال ۱۹۴۹ پس از شکست در جنگ داخلی در برابر کمونیست ها به این جزیره گریختند، اداره این جزیره را به دست گرفتند. موضع پکن در مورد آنها این است که تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است و در همین چارچوب سیاست چین واحد را دنبال می کند و تاکید دارد که چین ناگزیر به اتحاد است.

پکن در حالی این سیاست اعلامی را دنبال می کند که برای رسیدن به اتحاد مجدد به صورت مسالمت آمیز تلاش خواهد کرد و در این مسیر حق استفاده از نیروی نظامی را هم برای خود محفوظ می دارد.

Taiwan must be ready for a Chinese invasion 'at any time,' experts say —  Radio Free Asia

در حالی که ارتش چین به مراتب قوی‌تر از ارتش تایوان است، تسای هزینه‌های دفاعی تایوان را ۱۳ درصد افزایش داده است و برای سال آینده میلادی ۱۹ میلیارد دلار را برای هزینه در ارتش خود در نظر گرفته است. طبق این تحلیل، هدف تایپه این است که تهاجم را برای چین بسیار پرهزینه کند.

تسای می گوید شاید ارتش آزادی‌بخش خلق بخواهد کاری جدی انجام دهد، در آن زمان «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین باید هزینه‌ها را بسنجید. او باید دو باره به این موضوع بیندیشد.

با این حال، حتی با وجود افزایش دو رقمی در هزینه‌های دفاعی، و صدور مجوز ایالات متحده در ماه سپتامبر برای فروش چند میلیارد دلار تسلیحات به تایوان، تسای همچنان به غرب نیاز دارد تا از ارتش آن حمایت کند، همانطور که در حال حاضر این پشتیبانی را از نیروهای اوکراین انجام می‌ دهد.

وی می گوید: کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده، به اوکراین کمک می کنند. آنچه ما از جنگ اوکراین می بینیم این است که کشورهای غربی گرد هم آمده اند و به اوکراین برای جنگ با روسیه کمک می کنند.

دولت ایالات متحده از دهه ۱۹۷۰ به طور رسمی حاکمیت چین بر تایوان را به رسمیت شناخته اما آن را اجرا نکرده است. در حالی که «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده بارها وعده داده است که ارتش آمریکا به دفع تهاجم چین کمک خواهد کرد اما دستیاران کاخ سفید هر بار این اظهارات را پس زده اند.

تایوان به اوکراین حسودی می‌کند!

اندکی پس از این اظهارات تسای، چین نمایشگاه هوایی دوسالانه خود را افتتاح کرد و انواع سلاح های ضد پهپاد، جت های جنگنده نسل پنجم و موشک های ضد کشتی مافوق صوت را به نمایش گذاشت.

تحلیلگران این افزایش قدرت نظامی را هشداری برای غرب در زمینه عدم مداخله در سیاست داخلی چین به ویژه در زمینه الحاق مجدد با تایوان توصیف کردند.

پایان/

۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =