چک دیجیتال، تسهیلگر مراودات تجاری و اقتصادی

رییس کل بانک مرکزی و وزرای اقتصاد و صمت با اشاره به آثار مثبت اجرای قانون جدید چک بر نقش مهم چک دیجیتال در کاهش هزینه مبادلات و تسهیل مراودات اقتصادی، تجاری و بانکی در راستای حمایت از تولید تاکید کردند.

به گزارش تحریریه، صالح آبادی در آیین رونمایی از چک دیجیتال که صبح امروز در بانک مرکزی برگزار شد ضمن تشکر از کلیه دست اندرکاران در تدوین و اجرای قانون جدید چک به طور ویژه از مجلس و کمیسیون اصل 90 که در شکل گیری و اجرای این قانون نقش داشتند یاد کرد و با اشاره به رونمایی از چک دیجیتال گفت: چک دیجیتال یکی از بخش های باقیمانده قانون جدید چک بود که بحمداله امروز عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه بازگرداندن اعتبار به چک مهمترین هدف قانون جدید چک بوده است افزود: چک یکی از ابزارهای مهم پرداخت در کشور است که نقش بسزایی در مبادلات اقتصادی مردم دارد و هرچه اعتبار چک افزایش یابد و اعتماد مردم به این ابزار بیشتر شود به بهبود فضای کسب و کار در کشور کمک می شود.

وی تصریح کرد: در گذشته گیرنده چک از وصول مطالباتش اطمینان کامل نداشت و این مهم یکی از موانع تسهیل کسب و کارها بود اما در حال حاضر این اطمینان به شکل چشم گیری افزایش یافته و با ضوابط موجود صادرکننده چک برای مصون ماندن از عواقب بعدی، خود را ملزم به پرداخت تعهد خود می داند.

وی با بیان اینکه رونمایی امروز نقطه شروع گسترش چک دیجیتال در فضای اقتصادی کشور است گفت: بزودی این ابزار در همه بانکها فعال خواهد شد و امیدواریم که شبکه بانکی ضریب فراگیری آن را با سرعت بالا ببرند و شاهد فراگیری آن در کسب و کارها باشیم.

تاکید کرد: تشریح آثار مثبت اجرای قانون چک و اطلاع رسانی و آموزش آن برای عموم مردم کماکان بایستی تداوم داشته باشد تا عمومیت این قانون روز بروز بیشتر شود.

کاهش هزینه تولید، دستاورد چک دیجیتال

وزیر امور اقتصاد و دارایی در مراسم رونمایی از چک دیجیتال گفت: هزینه مبادله برای تولیدکنندگان یکی از دغدغه های مهم برای آنان بوده است. در این سال ها که به نام حمایت از تولید نام گذاری شده است کاهش هزینه های تولید از جمله هزینه های مبادله می تواند گام موثری در پیشبرد اهداف اقتصاد باشد که چک دیجیتال می تواند این مسیر را هموار کند.

خاندوزی با اشاره به اهمیت کاهش نااطمیانی در فعالیت های اقتصادی تصریح کرد: بسته های سیاستی حمایت از تولید شامل چک الکترونیک، برات و سفته الکترونیک و همچنین درگاه ارائه مجوزهای ملی با کاهش هزینه مبادله برای تولید کنندگان و با کاهش نااطمینانی در فضای کسب و کار نتایج خوبی برای اقتصاد کشور به بار می آورند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: شبکه بانکی با افزایش ضریب نفوذ چک الکترونیک در میان مردم در کنار افزایش رضایت مردم و مشتریان و کاهش هزینه های غیربهره ای بانک ها می تواند نقش مهمی برای تسهیل تولید در اقتصاد کشور داشته باشد.

هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت در زمینه امضای الکترونیک

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نیز در مراسم رونمایی از چک دیجیتال گفت: در گذشته چک جایگاه و اعتبار خود در مبادلات اقتصادی و تجاری کشور را از دست داده بود که مجلس با پیگیری و تصویب قانون جدید چک و عملیاتی کردن آن گام مهمی در بازگرداندن اعتبار به چک برداشته است.

وی با تاکید بر برکات اجرای قانون جدید چک، کاهش پولشویی، تسهیل مبادلات و کاهش جرایم مربوط به چک را از مهمترین دستاوردهای اجرای این قانون دانست.

پژمانفر با اشاره به اهمیت تعامل بین قانونگذار و مجری قانون در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور گفت: این تعامل منجر به تصویب قوانین واقع نگر می شود و مزایای آن برای تمام اقتصاد کشور و مردم خواهد بود.

کاهش قابل توجه زندانیان چک برگشتی با اجرای قانون جدید چک

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به پیچیدگی های فنی، حقوقی و اجرایی چک دیجیتال گفت: پیاده سازی و عملیاتی کردن چک دیجیتال باید به گونه ای انجام می شد که بیشترین ضریب نفوذ را در میان عامه مردم به لحاظ کارایی و کاربرد داشته باشد. از این رو به مبحث فرهنگ سازی در اجرای چک دیجیتال برای نجوه استفاده در عملیات اجرای ان نیز پرداخته شده است.

محرمیان مهمترین مزیت چک دیجیتال را نقد کردن ان به صورت غیرحضوری برشمرد و گفت: چک دیجیتال یکی دیگر از گام های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان است و تاکنون بیش از98 درصد عملیات بانکی قابلیت ارائه به صورت غیر حضوری به مشتریان را داراست.

معاون فناوری های نوین بازگشت اعتبار به چک را از دیگر تحولات مهم با اجرایی شدن قانون جدید چک عنوان کرد و افزود: پیش از سال 98 به طور میانگی روزانه 10 نفر در خصوص جرایم مربوط به چک راهی زندان می شدند که این تعداد در حال حاضر به 1 نفر در هر دو روز کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: بانک های پارسیان، صادرات و تجارت در حال حاضر دسترسی مشتریان حقیقی به چک الکترونیک را فراهم کرده اند و سه بانک کشاورزی، آینده و ملت نیز در حال اجرایی آزمایشی این طرح برای مشتریان هستند و بزودی این خدمت را برای مشتریان خود ارایه خواهند کرد.

پایان/

۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 22710

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =