آرزوهای "یورو" بر باد رفت!

در 23 سال قبل پیش بینی می شد که یورو بتواند در دو دهه به برابری با دلار دست یابد، اما واقعیت های میدانی چیز دیگری را نشان می دهد.

وقتی طرح یورو در سال ۱۹۹۹ مطرح شد، خیلی از ناظران آن را ارز واحد قابلی برای رقابت با دلار در سطح بین المللی دانستند، اما بیست سال بعد این پیش بینی محقق نشد و دلار برتری خود را به ویژه به عنوان ذخیره اصلی ارز در جهان حفظ کرد.

در حالیکه اقتصاددانان بزرگ از برابری یورو_ دلار به عنوان کلید واژه جدید استفاده می کردند و اینکه یورو باید تا سال ۲۰۲۳ به جایگاه برابر خود در برابر دلار بازگردد، جنگ اوکراین باعث تضعیف هرچه بیشتر پول اروپا شد.

بانک مرکزی اروپا پیش از آنکه فرصت کند راهکاری برای جلوگیری از کاهش ارزش پول واحد این متطقه بیابد، با بحران کرونا، تورم، جنگ اوکراین و متعاقب آن، بحران انرژی به ویژه گاز در اروپا مواجه شد.

برابری یورو_ دلار یعنی با یک یورو شما می توانید یک دلار بخرید در حالی که هر چه از ایالات متحده آمریکا وارد اروپا می شود، گران و در عوض گذراندن تعطیلات و خرج کردن پول برای آمریکایی ها در قاره اروپا سهل تر و جذاب تر است! چرا که از قدرت خرید بهتری بهره مند هستند و بر این باورند که دلار در مواقع بحران، یک پناهگاه امن سنتی و دارای حاشیه ی امن است.

گرچه صنعت گردشگری اروپا همچنان امیدوار است بتواند گردشگران بیشتری را از آن سوی اقیانوس اطلس، جذب کند، شرکت های صادر کننده در منطقه یورو به ویژه در آلمان و هلند، بیشترین سود را از تضعیف یورو می یرند! اما در هرحال توازن قدرت بین این دو ارز همچنان به عوامل اقتصادی و سیاسی بسیاری مرتبط است.

لزکو، چاپ فرانسه می نویسدT در حالی که فعالیت اقتصادی در این کشور در حال کاهش است حدود ۳ میلیون کسب و کار به ویژه در صنایع دستی و مشاغل آزاد نگران هفته های پایانی سال هستند و تنها ۱۴ درصد از مشاغل در سه ماهه چهارم سال افزایش بهره وری را پیش بینی می کنند.

منطقه یورو در آستانه ی ورود به رکود

"پائولو جنتیلونی"، کمیسر امور اقتصادی اروپا که جنگ اوکراین را دلیل افزایش قیمت انرژی در اروپا اعلام کرده بود، با تاکید بر تحریم روسیه گفت که این تحریم ها شامل واردات گاز از این کشور نمی شود! زیرا ما به دنبال راهی برای آسیب کمتر به دولت های اروپایی هستیم. گفتنی است بیشترین ضربه را از این تحریم، بزرگ ترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان خواهد خورد چراکه این کشور صنعتی، بسیار وابسته به گاز روسیه است.

این سیاستمدار ایتالیایی که بیشتر نگران زمستان پیش روست، امیدوار است سطح ذخیره گاز اروپا باید این منطقه را از این سه ماهه سخت عبور دهد.

اقتصاددانان در بروکسل اکنون یک رکود یعنی کاهش تولید ناخالصی داخلی را در منطقه یورو و اتحادیه اروپا پیش بینی می کنند. البته مقاومت نسبی اقتصاد اروپا تاکنون را نیز تا حد زیادی باید ناشی از سیاست بودجه ای کشورهای عضو دانست که با صرف ده ها میلیارد یورو یا حتی صدها میلیارد دلار برای حمایت از شرکت های بزرگ و نیز خانوارها در برابر افزایش قبوض انرژی هزینه کرده اند.

باید گفت اروپا اکنون به لطف روسیه در حال بازسازی ذخایر گازی خود است. که البته می توان گفت تنها در حد ارائه چند راهکار لفظی است! , ابعاد عملیاتی پیدا نکرده است.

"الیزابت بورن"، نخست وزیر فرانسه اخیرا از مکانیسم جدیدی سخن گفت که می تواند میانگین قبض برق شرکت های کوچک و متوسط را بین ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش دهد. وی از حمایت از مشاغل و جلوگیری از سناریوی تلخ و سیاه حذف صنایع گفت و نسبت به جهش جدید قیمت انرژی در سال۲۰۲۳ هشدار داد. بورن خواستار کاهش فوری قبوض برق برای شرکت هایی شد که از تعرفه های تنظیم شده فروش برق برخوردار نیستند.

در حالی که شرکت های بزرگ اروپایی خود را برای بازی صرفه جویی آماده می کنند، در این میان شرکت های فرانسوی از تاثیر فزاینده بحران انرژی می ترسند. بیش از ۲۵ درصد از شرکت ها معتقدند که بحران انرژی بر فعالیت آنها در یک ماه گذشته تاثیر گذاشته است. همچنین اعتصاب در پالایشگاه های فرانسه باعث افزایش قیمت انرژی و به تبع آن محصولات غذایی شده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی فرانسه هشدار داد، اگرچه بسیاری از مردم فرانسه در حال حاضر با افزایش هزینه های انرژی دست و پنجه نرم می کنند، اما شوک اصلی در راه است.

احتمالا اروپا که گرم نگه داشتن خانه شهروندان و روشن ماندن چراغ کارخانجاتش، اصلی ترین دغدغه اش شده، زورآزمایی یورو در برابر دلار را به زمان دیگری موکول کند!

پایان/

۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22712

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =