کاخ کرملین؛ توافق غلات در ازای رفع تحریم سوئیفت

روسیه اعلام کرد کشورهای غربی برای مقابله با کمبود جهانی مواد غذایی، موانع کشاورزی را حدف کنند و اتصال مجدد این کشور به سوئیفت صادرات غلات را برقرار نمایند.

به گزارش تحریریه، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد که روسیه می خواهد «Rosselkhozbank» که اعتباردهنده اصلی بخش کشاورزی این کشور است بار دیگر به شبکه مالی سوئیفت متصل شود تا صادرات غلات و کودهای شیمیایی آزاد شود.

ورشینین به خبرنگاران گفت: این اولین باری نیست که ما در این مورد بحث می کنیم، زیرا از دیدگاه من، اتصال مجدد موسسه مالی فوق که اکثر معاملات کشاورزی را تامین می کند، یک موضوع کلیدی است... ما این موضوع را گفته ایم و بار دیگر تکرار می کنیم. این موضوع حیاتی است.

اظهارات وی پس از دیدارش با مقامات ارشد سازمان ملل در روز جمعه صورت گرفت که در آن به موضوع توافقی که تضمین کننده عبور ایمن و صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه است، پرداخته شد. بر اساس این قرارداد که در ماه ژوئیه با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه به امضا رسید، روسیه به دنبال توقف تحریم برای تجارت کشاورزی خود بود، اما مسکو از آن زمان تاکنون از تلاش‌های سازمان ملل برای رفع محدودیت‌های غرب که بر این بخش تأثیر می‌گذارد ابراز نارضایتی کرده است.

کاخ کرملین؛ توافق غلات در ازای رفع تحریم سوئیفت

در حالی که تحریم‌ها به صورت مستقیم کشاورزی روسیه را هدف قرار نمی ‌دهند اما بر پرداخت‌ها، بیمه و کشتیرانی تأثیر می‌گذارند. بسیاری از بانک‌های روسی در اوایل سال جاری از سیستم پیام‌رسانی مالی سوئیفت کنار گذاشته شدند و این موضوع تسویه حساب برای صادرات را دشوار کرده است.

به گفته ورشینین، یکی از راه‌های کاهش این مشکل، افتتاح حساب‌های متناسب در بانک‌های خارجی، مانند سیتی بانک و جی‌پی مورگان است تا از آن طریق پرداخت‌ها در قبال صادرات روسیه تسهیل شوند.

وی با تاکید بر اینکه گزینه فوق هم راه حلی موقتی است، افزود: راه ‌حل واقعی اتصال مجدد و کامل راسلخوزبانک به سیستم پیام‌رسان مالی سوئیفت بانک است. این مشکل باید تا قبل از پایان توافق غلات در ۱۹ نوامبر حل شود.

کاخ کرملین؛ توافق غلات در ازای رفع تحریم سوئیفت

ورشینین خاطرنشان کرد که مسکو هنوز با تمدید مشارکت خود در این معامله موافقت نکرده است. پیش از این، تعدادی از مقامات ارشد روسیه هشدار داده بودند که اگر سازمان ملل به تعهدات خود در مورد صادرات روسیه عمل نکند، این کشور ممکن است از توافق خارج شود.

پایان/

۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =