ادامه سیاست های غلط وزارت صمت در عرضه خودرو

ادامه سیاست های غلط وزارت صمت در عرضه خودرو ضرورت تغییر سیاستی کلان و یا تغییر مدیریتی را بیش از گذشته ایجاب کرده است.

به گزارش تحریریه، ادامه سیاست های غلط وزارت صمت در عرضه خودرو در بورس کالا ضرورت تغییر سیاستی کلان و یا تغییر مدیریتی را بیش از گذشته ایجاب کرده است. زیرا با ادامه این سیاستگذاری شاهد تغییر مبنایی در بازار نخواهیم بود و به نوعی شاهد شکنجه بازار هستیم زیرا زمان اثرگذاری برنامه ها بسیار طولانی خواهد بود و نمی تواند از نارضایتی اقتصادی کنونی به طور موثر بکاهد.

در تازه ترین مورد قرار است دو محصول ایران خودرو یعنی مدل های پژو ۲۰۶ و پژو پارس وارد بورس کالا شوند که در مقایسه با نظام قیمتگذاری کنونی گامی رو به جلو است که باید از مدیران وزارت صمت سوال کرد که چرا این تصمیم های بهینه تر را با تاخیر فراوان اتخاد می کنند.

مدیر نظارت بر بازارهای بورس اعلام کرد که بعد از پذیرش خودروی ۲۰۷ در بورس کالا، به سمت پذیرش خودروهای پرتیراژ مثل ۲۰۶ و پارس حرکت خواهیم کرد.

انتظار می رود تا وزارت صمت با عرضه تمام مدل های ایران خودرو و سایپا در بورس کالا باعث شود تا این شرکت ها بتوانند بابت تولید خودرو سود کرده و برای هر مدل زیان متحمل نشوند که به طور طبیعی باعث می شود شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار از جانب عرضه باشیم.

وزارت صمت در 15 ماه گذشته به جای تمرکز بر آزادسازی قیمت خودرو و آزادسازی واردات، بر طرح های غلط و بدون منطق کارشناسی مانند رگولاتوری، کاهش هزینه قطعات و ... متمرکز شده است که میز بازار تحریریه از مهرماه 1400 نسبت به غلط بودن آنها هشدار داد. اما متاسفانه در عمل شاهد تغییر مبنایی در سیاست های وزارت صمت نبودیم که نتیجه آن را می توان در افزایش تقریبا 50 درصدی قیمت خودرو در سال اخیر مشاهده کرد.

با عرضه پژو 206 و پژو پارس در بورس کالا، البته با تیراژ منطقی و نه تیراژ چند صد و یا یک هزار دستگاه، قیمت این دو مدل معروف بازار کاهش می یابد و باعث بهبود شرایط خواهد شد. اما اکیدا به وزارت صمت و تیم اقتصادی دولت توصیه می شود که از آزمودن دوباره آزموده ها خودداری کرده و اگر اصرار بر عرضه در بورس کالا دارند، تمام مدل ها را بدون فوت وقت در بورس کالا عرضه کنند تا شاهد رقم خوردن وضعیت جدیدی در بازار خودرو باشیم.

پایان/

۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 22817

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =