مشارکت رژیم صهیونیستی در تسلیح اوکراین

کریم جعفری در یادداشتی به جنگ اوکراین و نوع کنشگری رژیم صهیونیستی در این جنگ پرداخته است.

▪️ از ابتدای بحران و جنگ در اوکراین یک دیدگاه را مطرح کردیم مبنی بر اینکه در این جنگ هیچ کس بی‌طرف نیست، هیچ کشوری نمی‌تواند خود را بی‌طرف بداند و هیچ دولتی هم با وجود هر سیاستی نمی‌تواند ادعا کند که سمت و زاویه‌ای در این نبرد ندارد. ماهیت جنگ اوکراین به گونه‌ای است هر کشور و طرف فعالی در سطح جهان (قدرت‌های درجه یک و درجه 2) همه باید اعلام موضع کرده، سیاست‌ورزی کنند و در نهایت خود را به یکی از طرف‌های جنگ نزدیک بدانند.

▪️ پرواضح است که ائتلاف کشورهای آنگلوساکسون که بر ناتو فرماندهی دارند، عموم کشورهای عضو را به حرکت در پشت سر خود مجبور کرده و کشورهای عضو این پیمان نظامی باوجود داشتن دیدگاه‌هایی متفاوت و گاهی اوقات همراه و موافق روسیه ناچار شده‌اند به صورت کامل خود را در کنار اوکراین جا زده و در این زمینه حتی تسلیحات راهبردی را هم با فشار سیاسی، اقتصادی و در نهایت نظامی امریکا در اختیار مزدوران ناتو در اوکراین قرار دهند. با همه این اوصاف، در خود ناتو هم کشورهایی هستند که دوگانه بازی می‌کنند.

▪️ یکی از این کشورها ترکیه است که تلاش کرده همزمان با روسیه و امریکا ساز همراهی بزند و این مساله هم به دلیل نیازها و وابستگی‌های ترکیه صورت می‌گیرد، ولی مساله رژیم صهیونیستی به صورت کامل متفاوت است. این رژیم از همان ابتدای شروع جنگ سیاست دور و نزدیک را دنبال کرد، دور به این معنی که تاکید کرد به هیچ عنوان حاضر نیست کمک تسلیحاتی و نظامی به اوکراین کند، نزدیک نیز به این معنی که در حوزه سیاسی همراهی کاملی با سیاست‌های آنگلوساکسون‌ها داشت و بارها به محکومیت روسیه رای داد.

▪️ مقامات رژیم صهیونیستی در دوره دولت بنت و لاپید تلاش وافری کردند تا بازی دوگانه خود را ادامه دهند؛ از یک‌سو آن‌ها وابستگی‌های نژادی، زبانی و پیوستگی‌های اجتماعی با روس‌ها داشتند (صدها هزار نفر از مهاجران چندملیتی در این رژیم را روس‌زبان‌ها تشکیل می‌دهند که از قدرت بسیاری نیز برخوردار هستند) و از سوی دیگر رئیس جمهور اوکراین یک یهودی بود که شهروندی این رژیم را هم بر عهده داشت و این کشور اصلی‌ترین کانون فعالیت جریان‌های پولشویی، تجارت انسان و مافیای فساد و مواد مخدر یهودیان به شمار می‌رفت.

▪️ البته می‌توان دلایل دیگری را هم در مورد چرایی این سیاست صهیونیست‌ها برشمرد که دستکم همه از آن آگاهی دارد، اما این مسائل باعث شده تا صهیونیست‌ها دچار نوعی سردرگمی شوند که در نتیجه نه روس‌ها از آن‌ها راضی بوده و نه امریکایی‌ها می‌توانستند رضایت داشته باشند. البته این را باید تاکید کرد که در طول سال‌های 2014 تا سال 2022 مربیان آموزشی و مستشاران صهیونیست در کنار نظامیان ترکیه‌ای، انگلیسی و امریکایی نقش بسیار مهنی را در آموزش نظامیان و به ویژه شبه نظامیان نژادپرست اوکراینی ایفا کردند.

▪️ مساله دوم که باید آن را مدنظر قرار داد، این است که کمک رژیم صهیونیستی در صورتی که قرار نبود به صورت راهبردی و تسلیحات استراتژیک باشد، هیچ ارزش و اهمیتی نداشت و برای طرف امریکایی صرف حضور رژیم صهیونیستی اهمیت داشت و می‌خواست در بازی دیپلماتیک و عالم سیاست و رقابت به طرف روس ثابت کند که هنوز بر رژیم صهیونیستی نفوذ دارد و این رژیم برخلاف تصورات مسکو نمی‌تواند سیاست مستقلی را در پیش بگیرد. حالا و در زمان پایان هشتمین ماه جنگ، شاهد بروز این مساله هستیم.

▪️ روزنامه عبری زبان هاآرتص فاش کرد که رژیم صهیونیستی در نتیجه فشارهای آمریکا «تجهیزات استراتژیک» به ارزش چند میلیون دلار برای اوکراین تهیه کرده است. هاآرتص در این باره به نقل از سه مقام بلندپایه اروپایی نوشت: دولت آمریکا چند هفته پیش از دولت اسرائیل خواست تا از تلاش‌های ناتو و کشورهای غربی برای مقابله با روسیه حمایت کند. آمریکا از اسرائیل می‌خواست سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین بدهد، اما پس از گفت‌وگوی سران اسرائیل به‌ویژه میان یائیر لاپید، نخست وزیر و بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم این تصمیم اتخاذ شد که تهیه تجهیزات استراتژیک را برای اوکراین تامین مالی کنند.

▪️ هاآرتص در ادامه آورده است: اسرائیل چند میلیون دلار به یکی از کشورهای عضو ناتو حواله کرد و این کشور تجهیزات استراتژیک را خریداری و برای اوکراین ارسال کرد. وزارت جنگ این رژیم چندی پیش قوانین خود را مورد بازنگری قرار داد و به اعضای ناتو ازجمله انگلیس اجازه داد تا تسلیحاتی شامل قطعات ساخت اسرائیل را در اختیار اوکراین قرار دهند. هر چند این کمک‌ها هیچ ارزش راهبردی ندارد، اما باز هم روابط میان مسکو – تل‌آویو را دچار خدشه می‌کند، این موضوع به ویژه پس از روی کار آمدن نتانیاهو مهم‌تر است.

اخبار سوریه

پایان/

۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 22818

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =