دولت حمایت راهبردی از بورس را دنبال می‌کند نه رشد دستوری

دولت سیزدهم همواره به دنبال ثبات بورس بوده و سعی کرده از این بازار به نوعی حمایت کند تا اعتماد از بین رفته سهامداران بازگردد.

به گزارش تحریریه، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 1401/8/28 روزنامه تعادل با عنوان" رشد دستوری چه نتیجه‌ای دارد؟" توضیح داد: دولت سیزدهم از روزهای ابتدایی فعالیت خود بارها اعلام کرد که بر خلاف دولت سابق نگاه درآمدی به بورس نداشته و همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

دولت همواره به دنبال ثبات بورس بوده و سعی کرده از این بازار به نوعی حمایت کند تا اعتماد از بین رفته سهامداران بازگردد.

ابلاغ بسته حمایتی 10 بندی که در آن بیمه کردن سهام حاضر در پرتفوی اشخاص حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان برای هر نفر، انتشار اوراق اختیار تبعی فروش بر روی سهام موجود در صندوق های درآمد ثابت تا سقف 400 هزار میلیارد ریال، تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه، واریز منابع مندرج در ردیف بودجه سال 1401 به صندوق تثبیت از جمله اقداماتی است که در راستای بازگرداندن اعتماد به سهامداران از سوی دولت صورت گرفته است.

در حالی این روزنامه مدعی شده که رشد بورس دستوری بوده که پس از مدت ها روند ریزش و کاهش قیمت سهام، جذابیت در این بازار افزایش یافته و خریداران تمایل به حضور پیدا کرده‌اند.

از طرفی بیمه سهام که در بسته 10 بندی قرار داده شده، ظن و احتمال ادامه روند منفی را از سهامداری که نسبت به سرمایه گذاری در بازار ترس دارد، دور می‌کند و این موضوع خود یکی از عوامل رشد بورس است. چرا که بخش زیادی از فشار فروش بر بازار سرمایه عمدتا به دلیل مشتریان خرد بوده است و بیمه سهام تا حد زیادی از این فشار می‌کاهد.

البته که شاخص‌سازی یا بالا نگه داشتن شاخص وظیفه دولت و سازمان بورس نیست، اما نگاه حمایتی دولت به بورس و توجه به بازار سرمایه در سیاست‌گذاری‌ها نکته مهمی است که می‌تواند به بازگرداندن اعتماد صاحبان سرمایه به بورس کمک کند.

بارها اعلام شد که نگاه دولت از جنس نگاه ابزاری و کوتاه مدت به بورس نیست و حمایت از بورس برای دولت سیزدهم یک اصل راهبردی است تا در نهایت با پیمودن این مسیر با برنامه های کوتاه مدت حمایتی و سیاست‌های بلند مدت به نتیجه مطلوب برسد.

پایان/

۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 22835

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      0 0
      تا کی دروغ - خسته نسدید