اثر بخشی آبخیزداری در مناطق سیل زده

بارش‌های پاییزی در آبانماه امسال، ۱۵ استان کشور را درگیر آبگرفتگی و سیل کرد.

به گزارش تحریریه، بر اساس آمار اداره مدیریت بحران و مخاطرات کشاورزی در برخی از استان‌ها خسارت ۱۴۰۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی وارد شد، اما انجام عملیات آبخیزداری در برخی مناطق سیل زده به کاهش خسارات کمک کرده است.

حزبی کارشناس آبخیزداری بندرگز گفت: هم اکنون هیچ گونه چوب و درخت در معابر مشاهده نمی‌کنید که نشان از عملیات مثبت انجام شده در واحدهای بالا دستی است.

بهترک معاون آبخیزداری گلستان نیز گفت: با وجود بارندگی ۸۶ میلی متری آبانماه در حوزه شهرستان گرگان باز ما در داخل شهر آسیبی نداشتیم، زیرا با اقداماتی که از سوی واحدهای مدیریتی بالادستی از جمله پوشش گیاهی در دامنه‌ها و سازه‌های آبخیزداری که انجام شده بود توانستند سیلاب را مدیریت کنند.

گرشاسبی مدیرکل امور منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز گفت: در بارندگی اخیر که در ۱۲ آبان اتفاق افتاد قریب به اتفاق سازه‌های آبخیزداری استان آبگیری شد و آب استحصالی از این بارندگی ۱۷ میلیون متر مکعب برای استان برآورد شد. بر اساس آمار و اطلاعات سازمان منابع طبیعی، اجرای آبخیزداری در ۷ استان سیل زده حدود ۱۳ میلیون و ۸۵ متر هزار متر مکعب از حجم سیلاب را مدیریت کرده است.

قزلسیورو مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی هم گفت: ۲۶ میلیون متر مکعب حجم سیلابی بوده که در ۷ استان جاری شده و از سطح حدود ۶۵۵ هزار هکتاری که بارش در آن اتفاق افتاده حدود ۷۲ درصد آن عملیات آبخیزداری انجام شده بود که توانسته سیلاب را مدیریت کند و کمک می‌کند به کاهش خسارت سیل و هم به تغذیه سفره‌های زیر زمینی.

آنچه کارشناسان آبخیزداری بر آن باور دارند تاثیر بندهای آبخیز بر کاهش خسارات سیل در مناطق مستعد وقوع این پدیده حتی در زمان بارش‌های سنگین جوی است.

منبع: صداوسیما

پایان/

۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 22871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =