سکوت سخنگوی اقتصادی دولت در برابر افتضاحات فروش خودرو در بورس کالا!

سکوت سخنگوی اقتصادی دولت در برابر افتضاحات فروش خودرو در بورس کالا! باعث واکنش منفی افکار عمومی نسبت به بی کفایتی مدیران اقتصادی دولت شده است.

به گزارش تحریریه، سکوت سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم در برابر افتضاحات به بار آمده در فروش خودرو در بورس کالا! باعث واکنش منفی افکار عمومی نسبت به بی کفایتی مدیران اقتصادی دولت سید ابراهیم رئیسی شده است.

در هفته گذشته اتفاقات عجیبی در بورس کالا رقم خورد و اثبات شد که تحلیل میز بازار تحریریه از منطق قیمت ها در بازار خودرو صحیح بوده و مدیران اقتصادی دولت در توهم سیر می کرده اند، و ناراحت کننده تر اینکه این مدیران ضعیف که با عملکرد نابخردانه خود برای نظام به دلیل ایجاد تنگنای معیشتی تولید معضل امنیتی کرده اند سیاست سکوت و انکار را در پیش گرفته و حاضر نیستند پاسخگوی عملکرد مدیریتی خود باشند.

در هفته گذشته محصولات شرکت خودروسازی کرمان موتور مانند کی ام سی تی 8، جک جی 4 و جک اس 5 در بورس کالا عرضه شد که به دلیل بسیار بالا تعریف کردن کف قیمتی؛ قیمت پایه؛ موفق به فروش جامع نشد و تنها بخشی از محصولات خود را به فروش رسانید و برای جک جی 4 هم هیچ کس متقاضی نشد. ضمن اینکه محصولات به فروش رفته هم با قیمت کف به فروش رسیدند که معنای روشنی دارد. وزارت اقتصاد از بورس کالا هم برای گرانفروش استفاده می کند!

در جریان عرضه پژو 207 با گیربکس دستی در بورس کالا هم شاهد فروش با قیمت 50 میلیون تومان پایینتر از قیمت بازار بودیم که نشان داد در صورت عمل به توصیه سیاستی میز بازار تحریریه و عرضه تمام محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس کالا شاهد ریزش شدید قیمت ها خواهیم بود. به طوریکه به عنوان مثال؛ اگر عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا انجام شود، پژو 207 یا قیمتی کمتر از 300 میلیون تومان قیمت می خورد که به معنای کاهش 50 درصدی نسبت به قیمت 450 میلیون تومانی کنونی است.

اگرچه سیاست درست و بهینه عرضه خودرو در بورس کالا نمی باشد و دولت می بایست با حذف قیمتگذاری دستوری اجازه دهد محصولات خارجی بدون توجه به حجم موتور و تا سقف قیمتی 50 هزار دلاری وارد کشور شود.

خاندوزی به نیابت از تیم اقتصادی دولت باید پاسخ دهد:

  1. چرا جلوی رقابتی شدن عرضه خودرو را در بخش خودروهای داخلی گرفته است؟
  2. چرا جلوی آزاد شدن واردات خودرو را گرفته است؟
  3. چرا اجازه نمی دهد مونتاژکاران داخلی تولید و عرضه را افزایش دهند و فضا را رقابتی نمی کند؟
  4. چرا اجازه نمی دهد سیاست های صحیح به سرعت اجرایی شده و برای صدور یک بخشنامه 15 ماه وقت تلف می کند؟

این سوالات نمی تواند بدون پاسخ بماند و سکوت سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم که با شعار محرومان بر سر کار آمده است معنایی به جز عدم پاسخگویی و دنباله روی از منافع ذی نفعانی غیر از عامه مردم ندارد.

پایان/

۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 22880

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =