جنگ انرژی روسیه و اروپا

مخالفت شدید مسکو با تعیین سقف قیمتی برای انرژی از سوی اروپا، خریداران اروپایی را واداشت بر میزان دریافت سوخت های فسیلی خود از روسیه تا قبل از زمان ضرب الاجل بیفزایند.

به گزارش تحریریه، یکی از مهمترین پیامدهای جنگ اوکراین برای اروپا از دست دادن بزرگترین منبع انرژی ارزان قیمت برای شهروندان و صنایع قاره سبز بود. حال اروپا مجبور می شود به جای انتقال انرژی از خطوط لوله روسیه، بیشتر نیازهای خود را از طریق کشتی های حامل نفت و گاز مایع و با قیمتی بسیار گرانتر از چیزی که تا سال قبل می خرید، دریافت کند.

«میخائیل اولیانف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در توئیتی با طعنه به کنار گذاشتن مسکو از بازار اروپا واکنش نشان داد و نوشت: اروپا، روسیه را به عنوان منبع اصلی انرژی از دست داد تا بتواند گاز طبیعی مایع آمریکا را با قیمت بسیار گزاف تر خریداری کند؟ عجب دستآورد بزرگی بدست آوردند.

وی این توئیت را در صفحه رسمی اش در توئیتر در واکنش به پیام یکی از کاربران نوشت که سخنان فاتح بیرول رئیس آژانس بین الملی را نقل کرده بود.

بیرول به تازگی برای بار چندم مدعی شد: روسیه برای همیشه، اروپا را به عنوان بزرگ ترین مشتری انرژی از دست داد.

یکی از مهمتیرن پیامدهای جنگ اوکراین و تحریم انرزی روسیه افزایش قیمت سوخت ، کالای تولیدی، مواد غذایی در کشورهای غربی است.

جنگ انرژی روسیه و اروپا

پیش از این «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده بود اروپا خود را از یک امتیاز محرم کرد زیرا منبع انرژی ارزان و قابل اعتماد روسیه، مشخصه رقابتی برای اروپا بود که مخالفت با آن تأثیرات منفی بر اقتصاد و مردم اروپا می گذارد.

بلومبرگ پیشتر به نقل از منابع خود گزارش داده بود که اتحادیه اروپا در هماهنگی با گروه ۷ به دنبال افزایش سقف قیمت نفت روسیه در سطح ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه است.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که مسکو به کشورهایی که سقف قیمت را در بازار نفت پایین نگه دارند، نفت نخواهد فروخت.

تجار اروپایی با توجه به محدود بودن منابع جایگزین، با عجله در حال پر کردن تانکرهای ذخیره‌سازی این منطقه با گازوئیل روسیه قبل از اجرای ممنوعیت‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور در ماه فوریه هستند.

اتحادیه اروپا که بشدت به واردات دیزل (گازوئیل) از روسیه وابسته است، تا ۵ فوریه (۱۶ بهمن) واردات همه محصولات نفتی روسیه را منع خواهند کرد. این اقدام بروکسل به دنبال اجرای ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از ماه دسامبر اجرایی خواهد شد.

پایان/

۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 23012

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =