قطر در قلب انگلیس جای دارد

پول و سرمایه گذاری های قطر در انگلیس از جایگاه ویژه ای در لندن برخوردار است زیرا امید دارد اندکی از پیامدهای کرونا، جنگ اوکراین و جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را جبران کند.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارش خود نوشت، حجم سرمایه گذاری قطر در انگلیس حدود ۵۰ میلیارد دلار است. سرمایه‌گذاری‌ های قطری در انگلیس متنوع بوده و شامل بخش‌ های املاک، هتلداری، بانکداری، هوانوردی، بازارهای مالی، انرژی و غیره می‌شود. این سرمایه گذاری ها نقش مهم و حیاتی در اقتصاد انگلیس به عنوان، ششمین اقتصاد بزرگ جهان، بازی می کند.

«بوریس جانسون» نخست وزیر پیشین انگلیس در ماه می گذشته اعلام کرد که انگلیس و قطر توافقنامه ای برای سرمایه گذاری قطر در انگلیس به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در بخش های مختلف از جمله امنیت سایبری و علوم زیستی امضا کرده اند.

اداره سرمایه گذاری قطر بیش از ۱۰ درصد سهام بورس لندن را در اختیار دارد. افزون بر این، مالکیت ۲۲ درصد از سهم گروه فروشگاه های(Sainsbury)، ۵.۹ درصد از بانک بارکلیز و ۱۰۰ درصد از هتل ریتز لندن که ارزش آن بیش از ۷۰۰ میلیون پوند (۸۴۶ میلیون دلار) است، در اختیار دارد.

صنعت گاز قطر ۲۰ درصد از مصرف انگلیس را تامین می کند. بر اساس آمارهای رسمی انگلیس، پیش بینی می شود این همکاری با تمایل دولت انگلیس برای افزایش واردات گاز خود در چارچوب تنوع بخشیدن به منابع طی سال های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ بین ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

Qatar-U.K. ties after the blockade and Brexit: What next? | Al Jazeera  Centre for Studies

در آوریل ۲۰۲۱، وب‌سایت «daily maverick» گزارشی منتشر کرد که در آن آمده است که قطر یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در انگلیس است و از بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای بزرگ جهان مانند روسیه در این زمینه پیشتاز است. بیشتر سرمایه‌گذاری‌های قطر در پروژه‌های بزرگ از جمله املاک و مستغلات، پروژه‌های فناوری و تحقیقات علمی انجام گرفته است.

ارزش سرمایه گذاری های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در انگلیس ۱۴۰ میلیارد پوند (۱۷۰ میلیارد دلار) است که ۵۰ میلیارد دلار آن متعلق به قطر است و بقیه آن از سوی عربستان، امارات، بحرین، عمان و کویت صورت گرفته است. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از سوی شرکت تحقیقاتی املاک «داچا»، سازمان سرمایه‌گذاری قطر دارای ۸۷۹ ملک تجاری و مسکونی در لندن می باشد. قطر ۹ درصد از واردات انرژی انگلیس را از آن خود کرده است.

چند ماه قبل شیخ «خلیفه بن جاسم آل ثانی» رئیس اتاق بازرگانی قطر گفت انگلیس شریک تجاری مهم کشور قطر به شمار می رود و دو طرف برای توسعه همکاری های تجاری و سرمایه گذاری تمایل دارند. روابط سرمایه گذاری میان دو کشور طی سال های اخیر گسترش یافته است و شامل بخش های املاک و مستغلات، هتلداری، بانک ها، هوانوردی، بازارهای مالی و غیره می شود. انگلیس هم در قطر در بخش های انرژی، صنعت، حمل و نقل کالا، بهداشت، آموزش، تجارت، پیمانکاری سرمایه گذاری می کند و صدها شرکت انگلیسی در بازارهای قطر فعالیت دارند.

 قطر در قلب انگلیس جای دارد

به گزارش روزنامه «الشرق» قطر، «جیمز سوانستون» کارشناس مسائل اقتصادی در مرکز مشاوره اقتصادی «کاپیتال ایکونومیکس» ژوئن گذشته گفت تقویت همکاری اقتصادی میان قطر و انگلیس در کاهش شدت بحران گرانی بی سابقه در انگلیس نقش داشت. قطر طی ماه های فوریه، مارس و آوریل سال جاری میلادی حجم صادرات گاز مایع طبیعی خود به انگلیس را حدود ۱۰ درصد افزایش داد. افزایش این صادرات قطعا در کاهش فشار بحران قیمت انرژی که انگلیس این روزها با آن دست و پنجه نرم می کند، تاثیر خواهد داشت و این موضوع در رندگی روزمره شهروندان عادی تاثیر خود را بر جای خواهد گذاشت.

«احمد ابوقمر» کارشناس مسائل اقتصادی هم درباره اهمیت و قدرت سرمایه گذاری های قطر در انگلیس به تارنمای الخلیج آنلاین گفت دستگاه سرمایه گذاری قطر طی سال های اخیر برای تنوع بخشی به سرمایه گذاری های خود در بسیاری از کشورها تلاش کرده است که انگلیس در راس این کشورها می باشد. سرمایه گذاری های قطر برای انگلیسی ها اهمیت بالایی دارد. زیرا حجم سرمایه گذاری قطر در این کشور بالا است و حدود ۴۰ میلیارد پوند استرلینگ بود که امسال به ۵۰ میلیارد پوند افزایش یافت. سرمایه گذاری های قطر در انگلیس شامل بخش های دولتی به ویژه بخش های حساس است که برای زندگی همه شهروندان انگلیسی مهم است. اهمیت این سرمایه گذاری ها در شرایطی است که اقتصاد انگلیس به دلیل پیامدهای ناشی از شیوع کرونا و جنگ روسیه و اوکراین و جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا رنج می برد.

پایان/

۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =