آماده‌ برای تجاوز

ایالات متحده در حال حاضر ۷۰۰ تا ۸۰۰ پایگاه زمینی، دریایی، هوایی و جاسوسی در خارج از آمریکا دارد. حدود ۲۰۰ هزار نیروی آمریکایی در پایگاه های این کشور در خاورمیانه حضور دارند.

به گزارش تحریریه، گزارش مرکز پژوهش‌های بین‌المللی کندی، آمریکا در حال حاضر ۷۰۰ تا ۸۰۰ پایگاه زمینی، دریایی، هوایی و جاسوسی در خارج از آمریکا دارد. بطور مشخص ۷۳۷ پایگاه در ۱۳۰ کشور خارجی قرار دارند که تعدادی از آنها اردوگاه های موقت هستند. تعداد مراکز و پادگانهای ارتش آمریکا در خاک آن کشور به ۶۰۰۰ می رسد.

هم اکنون تعداد یک میلیون و ۱۴۰ هزار نظامی آمریکایی در این پایگاه‌ها مستقر هستند. از این تعداد ۴۰۰ هزارنفر سرباز نیروی زمینی، ۳۱۰ هزار نفر نیروی دریایی، ۱۳۰ هزار نفر تفنگدار دریایی و ۳۰۰ هزار نفر جزء نیروی هوایی هستند که در این پایگاه‌ها فعالیت دارند.

US military presence around the world

هم اکنون تعداد ۱۲۰ هزار نظامی آمریکایی در کشورهای اروپایی، ۲۰۰ هزار در خاورمیانه، ۹۰ هزارنفر سرباز در خاور دور و بقیه در سایر کشورهای جهان و بخصوص در آفریقا مستقر هستند. تعداد ۳۲۵ هزار نظامی آمریکا هم اکنون در خارج از آمریکا بسر می برند.

مهمترین پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه عبارتند از

۱.پایگاه هوایی اینجیرلیک

پایگاه هوایی اینجیرلیک یک فرودگاه نظامی متعلق به نیروی هوایی ترکیه است. این پایگاه واقع در جنوب ترکیه در شهر آدانا قرار دارد حدود پنج هزار نظامی آمریکایی وابستگان‌شان در پایگاه هوایی اینجرلیک مستقر هستند.

گفته می شود در این پایگاه بیش از ۵۰ بمب اتمی بجای مانده از دوران جنگ سرد نگهدای می شود.

آماده‌باش برای تجاوز

تعداد بمب های اتمی آمریکا در پایگاه اینجرلیک به طور رسمی اعلام نشده ولی در اسنادی که ویکی لیکس آن را در سال ۱۳۹۰ افشا کرد، تعداد این بمب ها بین ۶۰ تا ۷۰ فروند ذکر شده است.

این پایگاه بدلیل اهمیت آن برای آمریکا به صورت یک اهرم فشار در روابط بین ترکیه و آمریکا بارها از سوی مسوولان ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است و حتی در مقاطعی نظامیان کشورهای دیگر عضو ناتو همانند آلمان که در پایگاه مستقر شده بودند به صورت یک اهرم فشار از سوی دولت آنکارا مورد استفاده قرار گرفته اند

۲.پایگاه العدید قطر

مقر سنتکام و مرکز اصلی نیروهای نظامی آمریکایی در خاورمیانه است. این بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در غرب آسیا محسوب می‌شود. قطر ۴۰۰ میلیون دلار و آمریکا ۶۰۰ میلیون دلار را برای ساخت این پایگاه اختصاص دادند.

دوحه میزبان بزرگترین پایگاه هوایی امریکا در خارج از این کشور است و برخی پایگاه العدید را در رده بزرگترین انبار راهبردی سلاح آمریکا در منطقه می دانند.

آماده‌باش برای تجاوز

چرا که در این پایگاه بیش از سیزده هزار سرباز آمریکایی حضور فیزیکی داشته که این آمار کمی حتی بیشتر از تعداد کل نیروهای نظامی حکومت قطر است که نزدیک به ۱۱/۸۰۰ نفر است. از طرف دیگر فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا و مرکز مشترک عملیات هوا و فضا و شعبه ۳۷۹ هوایی و گروه شناسایی ۳۱۹ و جنگنده‌ها و هواپیماهای شناسایی و بمب افکن‌های آمریکایی از جمله B۵۲ و هم چنین تانک‌ها و مقادیر کافی مهمات و ادوات و تجهیزات نظامی پیشرفته در این پایگاه حضور دارند.

۳.پایگاه عین الاسد

پایگاه نظامی «عین الاسد» عراق در واقع یک فرودگاه برای نیروهای نظامی است و به واسطه اینکه مسیر اصلی دسترسی نیروهای نظامی آمریکا از خارج به داخل و ارتباط با ۱۳ پایگاه نظامی آمریکا در عراق است، بسیار حائز اهمیت است.

این پایگاه یک باند فرود آسفالت دارد که طول باند آن ۴۰۰۰ متر است که در ارتفاع ۱۸۸ متری از سطح دریا واقع شده‌است. این پایگاه در منطقه هیت واقع در استان عمدتا اهل سنت الانبار، حدود ۱۰۰ مایلی (۱۶۰ کیلومتری) غرب بغداد و ۵ مایل (۸ کیلومتری) غرب روستای خان بغدادی قرار دارد.

پایگاه عین الاسد در اصل قادسیه نام داشت که در پایان ۱۹۹۰ ساخته شد و از سال ۲۰۰۳ در اشغال آمریکایی ها قرار گرفت. این پایگاه بزرگ ترین پایگاه آمریکا در عراق و مهم ترین پایگاه ارتش آمریکا برای ترابری و تأمین سوخت است.

Emotions and Chaos': Air Force Releases Eyewitness Accounts of Al Asad  Missile Attack | Military.com

ایالات متحده پس از حمله موشکی ایران به این پایگاه سامانه پدافندی پاتریوت را در آنجا مستقر کرده است.

۴.پایگاه الفجیره بحرین

آمریکا دارای یک پایگاه مهم دریایی به نام «الفجیره» در بحرین است که انگلستان آن را در ۱۹۳۵ احداث کرده و پس از تخلیه در اختیار آمریکایی‌ها گذاشته است.

از سال ۱۹۸۵ به بعد تحرکات آمریکا به تدریج در این پایگاه افزایش یافت. علاوه بر این آمریکا، امکانات مختلفی در بندر سلمان و فرودگاه محرق و پایگاه هوایی شیخ عیسی داراست.

در مجموع در پایگاه‌های نظامی آمریکا در بحرین بین ۸۶۰ تا ۱۲۰۰ نظامی آمریکایی مستقرند.

Crown Prince of Bahrain visits NAVCENT > U.S. Central Command > News  Article View

۵.پایگاه هوایی احمد الجابر - کویت

پایگاه هوایی احمد الجابر با ۱۳۴ کیلومتر فاصله از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در خاک کویت قرار دارد. این پایگاه عظیم با چهار مجموعه آشیانه مستحکم بتونی و تعداد زیادی آشیانه سایبانی و باندهایی با بیشینه طول ۳۰۰۰ متر قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای نظامی را دارد.

منبع: سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه

پایان/

۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 23280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =