رکوردشکنی مصرف جهانی زغال سنگ

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که با وجود همه ادعاهای زیست محیطی، قیمت های سرسام آور انرژی موجب شده است تا تقاضا برای مصرف زغال سنگ در جهان به سطح بی سابقه ای افزایش یابد.

به گزارش تحریریه، پژوهش آژانس بین المللی انرژی (IEA) که چند روز قبل منتشر شد، نشان می دهد که بحران جهانی انرژی ناشی از افزایش قیمت گاز طبیعی، مصرف زغال سنگ را در سال جاری به بالاترین میزان در ده سال اخیر رساند.

بر این اساس انتظار می رود مصرف جهانی زغال سنگ در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱.۲ درصد افزایش یابد و برای اولین بار در تاریخ از ۸ میلیارد تن در یک سال فراتربرود و رکورد قبلی ثبت شده در سال ۲۰۱۳ را بشکند.

پیش بینی می شود زغال سنگ مورد استفاده در تولید برق که بزرگترین بخش مصرف به شمار می رود، امسال ۲ درصد رشد داشته است.

رکوردشکنی مصرف جهانی زغال سنگ

در عین حال، آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد که مصرف زغال‌سنگ صنعتی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱ درصد کاهش یابد. دلیل اصلی این اتفاق کاهش تولید آهن و فولاد به دلیل رکود اقتصادی در جهان ارزیابی شده است.

این گزارش همچنین تصریح کرد که به دلیل بحران جهانی انرژی و کاهش عرضه گاز از روسیه به اتحادیه اروپا، قیمت زغال سنگ در ماه مارس و سپس در ژوئن تا سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش داشت.

تا قبل از بحران جنگ اوکراین، کشورها متعهد شده بودند که با هدف کاهش تولید کربن و مقابله با تغییرات اقلیمی از امسال به میزان قابل توجهی استخراج و مصرف زغال سنگ را کاهش بدهند. دولت های غربی به ویژه آلمان و انگلستان اما برخلاف همه وعده های زیست محیطی که پیش از این بیان می کردند و آن را اهرم فشاری بر کشورهای جنوب قرار داده بودند اعلام کردند معادن استخراج زغال سنگ و حتی نیروگاه های تولید برق با زغال سنگ را با هدف روشن نگه داشتن چراغ ها بار دیگر فعال می کنند.

Value of world's largest coal mine slashed by $1.4bn | Financial Times

در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است که مصرف سوخت فسیلی در اروپا برای دومین سال متوالی افزایش خواهد یافت، زیرا بسیاری از کشورها نیروگاه های زغال سنگ خود را با وجود برنامه های برای گذار به انرژی سبز به دلیل ترس از کمبود گاز بازگشایی کرده اند.

این آژانس همچنین پیش بینی کرد که اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه در آسیا - از جمله بزرگترین مصرف کنندگان زغال سنگ در جهان هند و چین - مصرف خود را در سال آینده افزایش دهند. این بدان معنی است که زغال سنگ همچنان بزرگترین منبع انتشار دی اکسید کربن در جهان خواهد بود.

این گزارش همچنین نشان داد که اگر انتقال انرژی به انرژی های تجدیدپذیر تسریع نشود، مصرف زغال سنگ احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ در سطوح فعلی ثابت باقی می ماند.

پایان/

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23318

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =