قطر اتحادیه اروپا را تهدید کرد

قطر به اتحادیه اروپا درباره تاثیر تحقیقات مربوط به رشوه گیری نماینده پارلمان اروپا بر تجارت انرژی دو طرف هشدار داد.

به گزارش تحریریه، دوحه اعلام کرد تصمیم پارلمان اروپا برای تعلیق قوانین مرتبط با قطر و ممانعت از دسترسی مقامات این کشور به پارلمان اروپایی می تواند بر عرضه گاز این کشور به اعضای اتحادیه اروپا تأثیر منفی بگذارد.

این اقدام این اتحادیه در بحبوحه تحقیقات بلژیکی در مورد اتهام اختلاس علیه برخی مقامات و نمایندگان پارلمان اروپا صورت می گیرد. گفته می شود قطر نیز به عنوان یکی از طرف ها متهم شده است.

خبرگزاری ها به نقل از یک دیپلمات قطری در اتحادیه اروپا، تصمیم پارلمان اروپا را تبعیض آمیز خواندند. این نماینده قطری افزود: این امر بر همکاری های امنیتی منطقه ای و جهانی و همچنین بحث های جاری پیرامون کمبود شدید انرژی و امنیت جهانی انرزی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

قطر اتحادیه اروپا را تهدید کرد

وی با اشاره به همکاری قطر با اتحادیه اروپا، به ویژه کشور بلژیک، در مورد مسائل مربوط به کووید-۱۹ و نقش دوحه به عنوان تامین کننده اصلی گاز طبیعی مایع برای این کشور تاکید کرد که ناامید کننده است که بروکسل تلاشی را برای تعامل با دولت قطر انجام نمی دهد.

گاز طبیعی مایع قطر نقشی کلیدی در استراتژی اتحادیه اروپا برای جبران از دست دادن سوخت‌های فسیلی روسیه ایفا می‌کند. اتحادیه اروپا پس از آغاز درگیری در اوکراین تصمیم گرفت خرید نفت و گاز از مسکو را متوقف کند.

در ماه نوامبر، آلمان قراردادی ۱۵ ساله برای دریافت حدود ۲ میلیون تن گاز مایع در سال منعقد کرد. برلین در حال هدایت تلاش های اتحادیه اروپا برای تضمین شرایط بهتر از دوحه است، زیرا دوحه می گوید اتحادیه باید قراردادهای بلندمدت ا به امضا برساند ضمن آنکه حق فروش مجدد آن به سایر نقاط جهان را ندارد. هدف اتحادیه اروپا حذف تدریجی سوخت های فسیلی روسیه است.

پس از آنکه هفته گذشته، یک نماینده ارشد پارلمان اتحادیه اروپا به اتهام دریافت رشوه کلان از قطر بازداشت شد، نمایندگان پارلمان اروپا به تعلیق همه کارهای مرتبط با قطر و قطع دسترسی حامیان منافع قطر به مجلس قانونگذاری رأی دادند. این تصمیم بر توافقنامه هوانوردی اتحادیه اروپا و قطر و لغو روادید اتحادیه اروپا برای اتباع قطری و کویتی تأثیر می گذارد.

European lawmaker Eva Kaili's stellar rise hit by Qatar probe | Reuters

نمایندگان پارلمان اروپا تلاش های ادعایی قطر برای خریدافراد ذینفوذ در اتحادیه اروپا را محکوم کردند.

پلیس اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که چهار فرد مرتبط با پارلمان اروپا را در یک پرونده ادعایی فساد متهم کرده است. آنها مظنون هستند که تحت تأثیر هدایای مجلل و پول نقدی که از یک دولت خارجی دریافت کردند به نفع آن دولت وارد عمل شده اند.

مطبوعات محلی این کشور نامشخص خلیج فارس را قطر معرفی کردند اما دوحه هر گونه دخالت در این پرونده را رد کرد. «اوا کایلی» معاون سابق رئیس پارلمان اروپا، که در میان متهمان بود، هفته گذشته به دلیل این تحقیقات از فعالیت در دفتر خود در اتحادیه اروپا منع شد.

پایان/

۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =