شبیخون رسانه‌ای توئیتر و پنتاگون

رسانه های غربی فاش کردند که پنتاگون از مدت ها قبل دسترسی هایی را برای استفاده های خاص علیه کشورهایی نظیر ایران از پلتفرم توئیتر دریافت کرده بود.

به گزارش تحریریه، نشریه «اینترسپت» در گزارشی اعلام کرد که توئیتر حساب‌ های متعلق به سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا) را که با هدف راه‌ اندازی کارزار تاثیرگذاری در خارج از آمریکا مورد استفاده قرار می‌ داد، به درخواست دولت آمریکا در لیست سفید قرار داده بود.

این موضوع زمانی جالب می‌ شود که بدانیم توئیتر سال هاست که ادعا می‌ کند اقدامات سازماندهی شده‌ ای را برای شناسایی و مسدودسازی کارزارهای تبلیغاتی دولتی در بستر توئیتر ترتیب می‌ دهد.

طبق این گزارش، پنتاگون از این شبکه، شامل درگاه‌ های خبری و الگوهای رفتاری تولیدشده توسط دولت آمریکا، برای شکل‌ دهی به افکار عمومی در یمن، سوریه، عراق، کویت، ایران و برخی کشورهای دیگر بهره برده است.

Twitter Aided Pentagon in Covert Propaganda Campaign

این رسانه آمریکایی نوشت، جالب اینکه وابستگی این حساب‌ ها به دولت آمریکا در ابتدا بسیار مشهود بود اما پنتاگون تاکتیک خود را تغییر داد و شروع به مخفی کردن وابستگی این حساب‌ ها کرد.

طبق گزارش اینترسپت، این روابط آشکار در آرشیو ایمیل‌ های توئیتر و ابزار داخلی به نوعی دفن می‌ شوند، آرشیوی که بواسطه دسترسی تضمینی که هفته گذشته به مدت سه روز به تیم وبسایت the Intercept در کنار تعداد اندکی از نویسندگان و گزارشگران داده شده بود، فاش شد.

به عنوان نمونه در ایمیلی مشخصات 52 حساب وجود داشت که برای شش حساب کاربری، از جمله @yemencurrent استفاده می شد که در آن اطلاعیه‌ ها درباره حملات پهپادهای آمریکایی در یمن منتشر می شد. در این صفحات تأکید می شد که حملات پهپادی ایالات متحده «دقیق» بوده و تروریست‌ ها را کشته است، نه غیرنظامیان. همچنین این گزارش ها سعی داشت حملات ایالات متحده و عربستان سعودی به حوثی های در یمن را تبلیغ کند.

سایر حساب‌های موجود در این فهرست بر تبلیغ شبه‌نظامیان مورد حمایت ایالات متحده در سوریه و پیام‌های ضدایرانی در عراق متمرکز بود. یکی از اکانت ها در مورد مسائل حقوقی در کویت بحث می کرد. اگرچه بسیاری از حساب‌ها بر روی یک موضوع متمرکز باقی ماندند، برخی دیگر اما از موضوعی به موضوع دیگر تغییر می یافتند. به عنوان مثال، @dala2el، یکی از حساب‌های CENTCOM، از پیام‌رسانی در مورد حملات پهپادی در یمن در سال 2017 به ارتباطات متمرکز دولت سوریه در سال جاری تغییر مکان داد.

Nick Pickles, public policy director for Twitter speaks during a full committee hearing on "Mass Violence, Extremism, and Digital Responsibility" on September 18, 2019 in Washington, DC. (Photo by Olivier Douliery / AFP)        (Photo credit should read OLIVIER DOULIERY/AFP via Getty Images)

همچنین این حساب‌ ها با یک اکوسیستم آنلاین گسترده مرتبط شده بودند که شامل وب‌سایت‌ های «اخبار جعلی»، حساب‌ های میم در تلگرام و فیس‌ بوک و شخصیت‌ های آنلاینی بود که پیام‌ های پنتاگون را اغلب بدون افشای وابستگی به ارتش ایالات متحده بازتاب می‌ دادند.

به عنوان نمونه برخی از گزارش‌ ها ایران را متهم می‌کردند که «امنیت آب عراق را تهدید می‌کند و این کشور را با کریستال پر کرده است»، همزمان برخی صفحات دیگر این ادعا را تبلیغ می‌ کنند که ایران در حال برداشتن اعضای بدن پناهندگان افغان است.

این دسترسی به اسناد توئیتر در پی مالکیت جدید این شرکت و سخنان ایلان ماسک در زمینه آشکارسازی کارهای زشت گذشته توئیتر رخ داد، اقدامی که آگاهی بی‌ سابقه، هرچند ناکافی را از درون این غول رسانه‌ ای اجتماعی نصیب مردم می‌ کند.

پایان/

۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =