گام آخر تهران برای عضویت در اتحادیه اورآسیا

ایران قصد دارد سه هفته دیگر توافق عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی را امضا کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری روسی «راشا تودی» نوشت، سخنگوی وزارت صنعت ایران اعلام کرد که تهران در ۱۸ ژانویه قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورآسیا (EEU) را امضا خواهد کرد.

این اتحادیه که براساس توافق گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس شکل گرفت، در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و بعدها ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند. در سال ۲۰۱۶، ویتنام رسما اولین کشور غیر منطقه ای شد که به شریک تجارت آزاد این بلوک تبدیل شد.

هدف این اتحادیه تضمین حرکت آزاد کالاها، خدمات، سرمایه و کارگران بین کشورهای عضو بیان شده است.

گام آخر تهران برای عضویت در اتحادیه اورآسیا

به نوشته راشا تودی امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت ایران تصریح کرد: تهران در این چارچوب، می‌تواند بر اساس تجارت ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا کالا مبادله کند. اتحادیه برای کالاهای ایرانی تسهیلاتی را در نظر می گیرد و در مقابل تهران نیز برای اقلامی که مبدا تولید آن در بلوک اوراسیا هستند، اولویت هایی را قائل می شود.

«کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه نیز پیش از این اعلام کرده بود که مذاکرات تهران و این اتحادیه برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با موفقیت به پایان رسیده و اکنون این توافق در انتظار تصویب در مجالس کشورهای عضو و ایران است.

همکاری روسیه و ایران در بحبوحه تحریم های غرب علیه مسکو و تهران به سرعت در حال گسترش است. بر اساس گزارش سرویس گمرک روسیه، داز ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۲ مبادلات تجاری بین دو کشور به ۴ میلیارد دلار رسید که از رقم کل سال ۲۰۲۱ فراتر رفته است. بر اساس این آمار صادرات روسیه به ایران ۲۷ درصد افزایش یافت و همزمان واردات از این کشور هم ۱۰ درصد بیشتر شده است.

از آغاز سال میلادی جاری، تهران و مسکو به توافق‌ های گوناگونی از جمله خرید تجهیزات هواپیما، ساخت مشترک خطوط لوله گاز و توسعه میدان های گازی دست یافته‌اند.

پایان/

۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
کد خبر: 23466

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایران عزیز DE ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 0
      مدتیست به این تارنما سرک میکشم. نسبت به خیلی از رسانه ها در ایران قابل "قبول" است چون تلاش میکند گفتمان را تا حدودی از سطح به لایه ای درونی بکشاند، ولی متاسفانه تا "حدودی"! جان کلام همه گفتمانهای ارائه شده در اینجا اینست که سیاستهای جاری در کشور "اشتباه" و یا از سر "ناکار آمدی" است! در نظام سرمایه داری، سیاستها بویژه در عرصه اقتصادی، را گروه و یا گروه های سرمایه داری بسته به میزان سرمایه شان در ساختار سیستم تعیین و تکلیف میکنند. حالا شما میزان "سرمایه" و درآمد دولت (چه مالیاتی و چه غیر مالیاتی) و کسر هزینه های آنرا با سرمایه گروه های سرمایه داری حاکم بر ایران مقایسه کنید تا متوجه شوید چرا هر دولتی در ایران جز زانو زدن در برابر این گروه ها و اجرای سیاستهای این گروه ها کاری دیگر نمیتواند انجام دهد. اگر چنین کنید هیچ خوشبینی نسبت به رئیس جدید بانک مرکزی نخواهید داشت و متوجه خواهید شد که چرا تو این شرایط وزیر امور خارجه این گروه ها برای رساندن پیام به آمریکا به عمان سفر میکند، آنهم در شرایطی که "گروهی" سخن از "گردش به شرق" میکند! خودتان قضاوت کنید کدام یک از این گروه ها چند چند است!