خوش خدمتی جدید رژیم باکو به اسرائیل

معاون وزیر خارجه باکو برای بررسی تاسیس سفارتخانه این رژیم در تل‌آویو به سرزمینهای اشغالی سفر کرد.

به گزارش تحریریه، به نقل از اسپوتنیک، فاریز رضایف، معاون وزیر خارجه باکو وارد تل آویو شد. وی پس از تصمیم کشورش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و افتتاح سفارتخانه در اراضی اشغالی، به منظور بررسی مکان‌های مختلف برای احداث سفارتخانه و نهادینه کردن روابط دوجانبه وارد تل‌آویو شد.

فاریز رضایف افتتاح سفارت کشورش در اراضی اشغالی را گامی تاریخی و اتحاد با اسرائیل را "معجزه" خواند.

در این رابطه رضایف گفت، افتتاح سفارتخانه در اراضی اشغالی نادر و تاریخی است و او از حضور در اراضی اشغالی و مشارکت در روند افتتاح این سفارتخانه خرسند است.

وی مدعی شد، اتحاد باکو و اسرائیل یک "معجزه" است، زیرا نه تنها بر اساس منافع مشترک، بلکه بر اساس تاریخ مشترک دو ملتی است که بیش از هزار سال با هم زندگی کرده‌اند.

در همین خصوص، خبرنگار سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت، این سفر پس از تصمیم برای افتتاح سفارتخانه مهمترین گام در سطح روابط دیپلماتیک دو طرف و تبلیغی برای این روابط محسوب می‌شود چرا که با ایجاد سفارت می‌توان گفتمان سیاسی را عمیق‌تر کرد و کانال‌های جدیدی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، محافل دانشگاهی و غیره باز کرد.

در این گزارش آمده است، سفر رضایف به اسرائیل چندجانبه است؛ او قرار است علاوه بر بررسی مکان‌های مختلف برای ایجاد سفارتخانه، با تامیر پاردو، رئیس سابق موساد دیدار کند که در جمهوری آذربایجان محبوبیت دارد. همچنین قرار است ضمن بازدید از وزارت خارجه اسرائیل پیرامون جنبه‌های مختلف کشورش و زندگی مشترک یهود و مسلمان سخنرانی کند.

طبق این گزارش، رضایف با عینات شالین، رئیس آژانس کمک بین‌المللی اسرائیل (IAA) در وزارت امور خارجه و آلون آشویتس، مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل دیدار و در مورد موضوعات مرتبط با ایجاد سفارتخانه و نیز سایر جنبه‌های سیاسی و راهبردی گفت‌وگو خواهد کرد.

همچنین خبرگزاری معا به نقل از رسانه‌های اسرائیل گزارش داد، رژیم باکو سفیر خود را در تل‌آویو تعیین کرده است.

براساس این گزارش، تعیین سفیر جدید برای اولین بار از زمان برقراری روابط با اسرائیل در سال ۱۹۹۲ است.

پیشتر رسانه‌های اسرائیل در ماه گذشته میلادی اعلام کرده بودند که باکو تصمیم گرفته بعد از ۳۰ سال روابط بین دو طرف و در میانه تنش با ایران، همسایه خود سفارتش را در اسرائیل افتتاح کند.

أرزو ناگییف، نماینده و عضو کمیته دوستی پارلمانی اسرائیل و باکو هفته گذشته گفته بود، این تصمیم عملا گرفته شده و افتتاح سفارت باکو در اسرائیل قطعی است مگر اینکه به دلایل فنی عقب بیفتد.

پایان/

۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      6 0
      yashasin turk millati