التماس اردوغان برای دیدار با اسد

«عبدالباری عطوان» اعتقاد دارد اهمیت پیروزی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه موجب شده است تا اردوغان برای جلب رضایت و دیدار با «بشار اسد» دست به دامان ایران و روسیه شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «عبد الباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، به نظر می رسد پرونده سوریه بر پرونده اوکراین پیشی گرفته است. رسانه های روسیه به نقل از منابع مهم خود در وزارت دفاع این کشور اعلام کردند یک دیدار و گفت و گوی سه جانبه میان وزیران دفاع سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو صورت گرفته است. در این مذاکرات در مورد راه های حل بحران سوریه و مشکل پناهجویان و تلاش های مشترک برای مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه مورد بحث شد.

این دیدار میان وزیران دفاع سوریه و ترکیه که با نظارت روسیه صورت گرفته است اهمیت خاصی در ایجاد زمینه ها برای دیدار میان رئیس جمهوری سوریه و ترکیه است زیرا در این دیدار مهمترین موانع دیدار روسای جمهوری سوریه و ترکیه و در راس آن حمله زمینی ترکیه به سوریه با هدف برپایی منطقه امن در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه و آینده گروه های مسلح در منطقه ادلب و بازگشت پناهجویان مورد بررسی قرار گرفته است.

التماس اردوغان برای دیدار با اسد

نتایج دیدارهای سه جانبه وزیران دفاع سه کشور و دستیابی سوریه به ضمانت های ایده ال درباره اجرای توافق ها در جهت کسب اطمینان کلی از پایبندی شخص اردوغان به اجرای تعهدها اهمیت دارد و مولفه مهمی برای احیای روابط میان دو کشور و تحقق مطالبات امنیتی و سیاسی به شمار می رود.

روزنامه الکترونیکی رای الیوم نوشت، اگرچه اردوغان این روزها در شرایط انتخاباتی دشواری به سر می برد اما در مانور دادن مهارت ویژه ای دارد. او می خواهد با باقی گذاشتن گروه های مسلح در ادلب به شیوه های مختلف و جذب گروه های اسلام گرا در داخل و خارج ترکیه و بازگردان پناهجویان سوریه به کشور خود در شرایط کنونی از این مسائل به سود خود استفاده کند. وی می داند که گروه های معارض ترکیه از این مسائل در انتخابات به سود استفاده می کنند. از طرف دیگر خشم مردم از اردوغان به دلیل بحران اقتصادی ناگوار افزایش یافته است.

در چنین شرایطی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه هم برگ برنده مهمی در دست «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه است. همه دوستان و دشمنان دمشق با فشار و تشویق می خواهند وی را به سمت خود جذب کنند. مخالفان ترکیه که از حمایت آمریکا برخوردارند می خواهند وی را به سمت خود به کشانند تا با استفاده از اسد در انتخابات آینده حزب عدالت و توسعه و اردوغان را شکست دهند.

A poster reading "Syria stands with the Russian Federation", in Tartus, Syria. 

عطوان بر این باور است که اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هم بر روی حمایت ایران و روسیه برای جلب رضایت اسد برای دیدار دوجانبه در نزدیک ترین زمان ممکن حساب بازکرده است. تا این لحظه اسد برای دیدار با اردوغان مقاومت کرده زیرا به اردوغان اعتماد ندارد. او نمی تواند سرکشی های اردوغان علیه خود و سوریه را فراموش کند. نمی توان اظهارات اردوغان درباره کنارگذاشتن اختلافات گذشته را باور کند.

معضل دیگر روسیه این روزها آن است که اردوغان مخالفت اجراشدن شرط های دمشق از جمله عقب نشینی کامل از سرزمین های سوریه است. اردوغان تلاش می کند این شرط و مطالبه را به پس از انتخابات ترکیه در ماه ژوئیه آینده موکول کند تا اینگونه وانمود نشود که او ضعیف است.

روزنامه رای الیوم در بخش دیگری از گزارش خود آورد: «امام اوغلو» شهردار استانبول که در انتخابات شهرداری «بن علی یلدرم» کاندید مورد حمایت اردوغان را شکست داد در انتخابات آینده خود اردوغان را هم شکست خواهد داد. نظرسنجی ها هم نشان می دهند که او در انتخابات آینده اردوغان را شکست خواهد داد و احتمالا روابط راهبردی را با ناتو برقرار می کند.

پایان/

۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23523

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آنتی پان‌ترکیسم IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      0 2
      غرخردوخان 😬😁😁😁😁😁😬😭😭😭😭