ورود بلاروس به جنگ اوکراین؟

کارشناسان در پاسخ به این پرسش که آیا بلاروس به صورت مستقیم وارد درگیری روسیه با اوکراین می شود، نظرات گوناگونی دارند.

به گزارش تحریریه، اورآسیاپست در تحلیلی نوشت، آخرین هفته سال ۲۰۲۲ سیستم پدافند هوایی بلاروس دو موشک شلیک شده از سوی اوکراین را در خاک خود ساقط کرد و بدین ترتیب موجی از واکنش ها در مورد خطای محاسباتی نیروهای اوکراینی و یا اقدام عمدی آنها با هدف افزایش احتمال درگیری بلاروس در جنگ اوکراین به راه افتاد.

واقعیت این است که جمهوری بلاروس با وجود اینکه بین تمامی کشورهای پساشوروی بیشترین میزان تعهدات نظامی-سیاس را با روسیه دارد، اما تا کنون هیچگاه مستقیما وارد اقدامات نظامی روسیه در دیگر نقاط نشده است. از جمله آن می توان به جنگ گرجستان، حضور نیروهای روسیه در سوریه و جنگ اوکراین اشاره کرد.

سیاست جمهوری بلاروس آن است که با توجه به موقعیت جغرافیایی واقع شده میان روسیه و اتحادیه اروپا، تلاش کند تا خاک آن هیچگاه وارد درگیری های نظامی نشود و همیشه به عنوان یک گزینه برای برگزاری مذاکرات صلح باقی بماند.

Putin stands with Belarus's dictator — we should stand by its people | The  Hill


اما واقعیت دیگر آن است که برخی نیروها در اوکراین تلاش می کنند تا با گسترده تر کردن میدان جنگ بر فشارهای بین المللی علیه روسیه بیافزایند. تا کنون تحت بهانه هایی از جمله خطای عملکرد پدافند هوایی، نیروهای اوکراینی موشک یا خمپاره هایی را در خاک کشورهای مولداوی، لهستان و بلاروس وارد کرده اند که در برخی موارد منجر به آسیب جدی به برخی تاسیسات و زیرساخت ها شده است، اما با چشم پوشی غرب و ناتو بررسی این موارد روبه فراموشی رفته اند.

در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ پوتین با سفر به مینسک، پایتخت بلاروس بخش دیگری از پروژه بزرگ همگرایی و ادغام دو دولت را اجرا کرد. مقامات بلاروس به خوبی از رویکرد غرب نسبت به این کشور آگاهند و میدانند که تحریم های اعمال شده علیه مینسک مقطعی و یا قابل مذاکره نخواهند بود، از این رو برای تحکیم وضعیت سیاسی-اجتماعی و اقتصادی تلاش میکنند تا در چهارچوب پیمان های متفاوت اقتصاد خود را به بازارهای داخلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و روسیه پیوند بزنند.

آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در سخنرانی شب عید ۲۰۲۳ خود اعلام کرد بزرگترین دستاورد کشور در سال ۲۰۲۲ حفظ صلح و امنیت برای مردم بوده است و ادامه این روند به خواست مردم بستگی دارد.

پایان/

۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 23613

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خسرو IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      0 0
      بعید نیست چون روسیه حسابی کم آورده