اقتصادهای عربی در سال ۲۰۲۳

تاثیر خطر رکود اقتصادی بر روی اقتصاد کشورهای عربی در سال ۲۰۲۳ یکسان نخواهد بود. کشورهای عربی تولید کننده نفت به لطف در آمدهای حاصل از قیمت بالای انرژی می توانند خود را با چالش های اقتصادی سازگار سازند، اما کشورهای مصرف کننده انرژی با چالش های اقتصادی فراوانی روبرو خواهند شد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود با عنوان «اقتصاد کشورهای عربی چگونه با نگرانی های رکود در سال ۲۰۲۳ میلادی مقابله می کنند؟» نوشت، پیش بینی می شود سال ۲۰۲۳ میلادی به دلیل شماری از عوامل به سال رکود اقتصادی تبدیل شود. تورم جهانی، تشدید سیاست های پولی، جنگ در شرق اروپا و شیوع ویروس کرونا در چین و بحران جهانی انرژی برجسته ترین عواملی هستند که سبب رکود خواهند شد.

صندوق بین المللی پول هم اعلام کرد در سال آینده دست‌کم یک سوم کشورهای جهان از رکود رنج خواهند برد و سال جدید میلادی سال سختی برای اقتصاد جهان خواهد بود.

در برابر این هشدارها، کشورهای عربی هم نگرانند که پیامدهای رکود در اقتصاد جهانی گریبان گیر اقتصاد این کشورها شود. این در حالی است که بیشتر این کشورها هنوز هم نتوانسته اند خود را از پیامدهای اقتصادی کرونا طی سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و تاثیر جنگ اوکراین و فشارهای ناشی از افزایش تورم رهایی بخشند.

از طرف دیگر بیشتر کشورهای عربی به طور واقعی از تشدید سیاست های پولی که بانک فدرال آمریکا با افزایش نرخ بهره اعمال کرده تاثیر پذیرفته اند و این موضوع بر روی وام ها و واردات متکی بر دلار آن ها هم اثرگذار بوده است.

The Global Economy, a World Divided | SciTech Connect

روزنامه العربی الجدید نوشت؛ مانند دیگر بحران ها تاثیر خطرات رکود اقتصادی بر روی اقتصاد کشورهای عربی یکسان نخواهد بود. این کشورها در این زمینه به دو گروه تولید کننده و مصرف کننده نفت تقسیم می شوند. کشورهای تولید کننده نفت در بیشتر بحران های گذشته توانسته اند به لطف درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز طبیعی چالش های اقتصادی را مدیریت کنند. کشورهای عربستان، قطر، امارات، کویت، الجزایر، عراق و تا حدودی عمان، بحرین و لیبی دارای ذخایر مالی بالایی هستند. در حالی که رکود سبب کاهش تقاضا برای منابع انرژی می شود، اما بازهم تحریم نفت روسیه سبب می شود که قیمت ها در سطح مطمئن و هر بشکه بالاتر از ۸۰ دلار باشد. این قیمت برای کشورهای تولید کننده نفت قابل قبول است.

با این حال کشورهای عربی مصرف کننده نفت با چالش های بزرگی در سال ۲۰۲۳ روبرو خواهند شد و در نتیجه رکود اقتصادی به عقب برخواهند گشت زیرا آنها تاکنون نتوانسته اند خود را از پیامدهای شیوع کرونا و جنگ اوکراین رها سازند.

به عنوان نمونه ارزش پول مصر در برابر دلار آمریکا پایین آمده است. این کشور از صندوق بین المللی پول درخواست کمک کرده است. از شمار گردشگرانی هم که به مصر سفر می کردند در نتیجه رکود مالی خانواده ها و شرکت های جهان و در پیش گرفتن سیاست ریاضت اقتصادی از سوی آنها با هدف تامین نیازهای اساسی خود کاسته خواهد شد. کشورهای تونس، اردن، لبنان هم بحران های اقتصادی گوناگون رنج می برند.

تونس هم در شرایطی از صندوق بین المللی پول در خواست کمک کرده است که هنوز طیف های مختلف سیاسی این کشور با هم برای گرفتن وام از این صندوق به توافق نرسیده اند. اردن هم طی روزهای گذشته شاهد اعتراض های مردمی بود که به دلیل افزایش هزینه های سوخت رخ داد. با این وضعیت پیش بینی می شود کشورهای وارد کننده انرژی برای سومین سال در عرصه اقتصادی با رکود روبرو شوند زیرا این کشورهای بیشتر ارز خود را از طریق کارگران مهاجر فراهم می کردند و رکود اقتصادی بر روی این موضوع تاثیر خواهد گذاشت.

پایان/

۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23633

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =