اختلاف ارز نیمایی و بازار آزاد دردسر بانک مرکزی

به گفته کارشناسان اختلاف ارز نیما و بازار آزاد دردسر بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی خواهد بود زیرا شرکت های کوچک به دلیل اختلاف ارز بازار آزاد و نیما ممکن است درآمد صادراتی خود را به داخل کشور برنگردانند و دولت مجبور به اجرای سیاست های قهری شود.

به گزارش تحریریه، ساسان شاه ویسی ضمن اشاره به اینکه برای موفقیت در سیاست های پولی اخیر به تبع آن از ابزارهایی استفاده کنیم که هماهنگی لازم بین ساختار و رفتار به وجود بیاید، گفت: در حال حاضر یکسری ابزارها سیاست های پولی را مستقیم و برخی دیگر غیرمستقیم اعمال می کنند بر همین اساس رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که سیاست های پولی باید در مسیر حفظ رفاه و اشتغال اجرایی شوند تا تعادل اقتصاد برقرار شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه باید سیاست های اعلامی با سیاست های عمومی، توسعه صنعتی و ... همخوانی داشته باشد، تا موفقیت آمیز شوند، افزود: صرف نظر از اینکه یک دست صدا ندارد و بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند بازار ارز را مدیریت کند، با این حال باید توجه داشت که ریزش های بازار ارزی در نتیجه رفت و آمد مدیران بانک مرکزی نیست و افت اخیر دلار هم تا حدودی هیجانات بازار آتی را کنترل کرده است.

او با تاکید بر اینکه مشکلات ساختاری و توزیع نامتعادل نقدینگی که توسط بانک ها اتفاق افتاده تا حدودی ریشه نوسانات ارزی هم هست، تصریح کرد: برای مدیریت بازار متلاطم نرخ ارز، نرخ بهره و ... کنترل شوند. در واقع در شرایط کنونی رشد خدمات بانکی باید اتفاق بیفتد، امروزه بانک ها هزینه زیادی را برای نگهداری پول، شبه پول و ... پرداخت می کنند در حالی که نظام بانکی باید پول در اقتصاد ک شور در مبادله کارکرد مناسبی داشته باشد.

شاه ویسی افزود: رئیس کل بانک مرکزی باید اقتصاددان باشد و از آنجایی که رئیس کل جدید در نظام بانکی بوده و در بخش سیاست گذاری اقتصادی هم نقش داشته تجربه کافی دارد و با چالش های بانک های دولتی هم آشنایی دارد، اما آنچه حلقه مفقوده سیاست های بانک مرکزی قابل ارزیابی بودن است، به عبارت دیگر شاخص اندازه گیری برای عملکرد بانک مرکزی باید وجود داشته باشد و اگر این شاخص در عملکرد بانک مرکزی منفی شد مقام مسئول باید پاسخگو باشد. همچنین در سازمان برنامه و بودجه هم همین مساله وجود دارد و اگر بودجه نویسی در این سازمان شکست بخورد آیا تغییر رئیس سازمان کفایت می کند؟

در یک دهه گذشته نرخ رفاه افت کرده است به همین دلیل سیاست های بانک مرکزی در مسیری باید حرکت کند که تورم افزایش نیابد تا تولیدکننده تعدیل نیرو ایجاد نکند. این مساله می تواند از طریق توزیع تسهیلات، اثرگذار شود تا بازار به تعادل برسد.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه در شرایط کنونی نرخ واقعی دلار نرخ بازار آزاد است و به همین دلیل بانک مرکزی نمی تواند آن را خیلی پایین بیاورد، گفت: بازارهای مالی بر مبنای این نرخ معامله و به نوعی جبران می شود.

جواد صلاحی با بیان اینکه افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اقدام مناسبی برای کنترل تورم بود، اما باید نرخ آن تا ۳۰ درصد افزایش می یافت، گفت: در شرایط کنونی سود ۲۳ درصدی نمی تواند چندان در مهار نقدینگی و تورم موثر باشد، اما امیدواریم تثبیت نرخ ارز نیمایی موثر باشد هرچند مبنایی ندارد و اگر درست اجرایی نشود می تواند دوباره مشا یک رانت ارزی باشد، زیرا نرخ ارز نیمایی با ارز آزاد فاصله بالایی دارد و با توجه به اینکه متغییر های اقتصادی تغییری نکرده اند و درآمد ارزی کشور افزایش نیافته امکان کاهش گپ بازار آزاد و نیمایی وجود ندارد

او تصریح کرد: به طور قطع ارز نیمایی برای کالاهای خاص خواهد بود و قیمت ارز دوباره رشد پیدا خواهد کرد، البته این احتمال هم وجود دارد که شرکت های کوچک به دلیل اختلاف ارز بازار آزاد و نیما درآمد صادراتی خود را به داخل کشور برنگردانند و این موضوع باعث می شود تا دولت از ابزارهای دیگری استفاده کنند تا آنها مکلف به تزریق ارز شوند.

منبع: موج

پایان/

۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 23650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      0 0
      صادرات شرکتهای کوچک باید صرف واردات همه کالاها به کشور شود تا جلو رشد بی حساب قیمتها گرفته شود و دلارهای شرکتهای بزرگ هم برای سامانه های رنگارنگ بانک مرکزی اختصاص یابد