دعوای سارقان اسناد محرمانه

«جو بایدن» نیز مانند «دونالد ترامپ» اسناد محرمانه کاخ سفید را که حاوی اطلاعات حساسی بود، بدون مجوز از کاخ سفید خارج کرد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «سی ‌ان ‌ان» به نقل از منابع خود گزارش داد، اسناد حساس دوران اوباما که به یک اتاق فکر نزدیک به «جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا منتقل شده بود، کشف شد. این اسناد شامل اطلاعاتی در مورد اوکراین، ایران و انگلیس بوده است.

CBS News یک روز پیش از سی ان ان گزارش داده بود که وکلای شخصی بایدن در ۲ نوامبر تعدادی اسناد محرمانه را در دفتر سابق رئیس جمهور ایالات متحده پیدا کردند. گفته می شود که این اتفاق در مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن (Penn Biden Center for Diplomacy and Global Engagement) در دانشگاه پنسیلوانیا که بایدن دفتری در آن داشت، رخ داد و وکلای بایدن هم موضوع را به آرشیو ملی ایالات متحده گزارش کرده اند.

کاخ سفید این واقعه را پذیرفت و بایدن هم گفت که از این اتفاق تعجب کرده است. او تاکید کرد که تیم او با تحقیقات وزارت دادگستری به طور کامل همکاری می کند.

به گفته یک منبع CNN، تاریخ این اسناد حساس بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ ثبت شده‌اند و شامل یادداشت‌های اطلاعاتی و مطالب توجیهی در مورد تعدادی از کشورهای خارجی است. بسیاری از این اسناد کشف شده برای خانواده بایدن از اهمیت شخصی برخوردار بودند.

Some Trump records taken to Mar-a-Lago clearly marked as classified,  including documents at 'top secret' level - The Washington Post


تعدادی از رسانه آمریکایی گزارش دادند که وزارت دادگستری ایالات متحده، قاضی شیکاگو را مأمور بررسی این موضوع کرده است. در همین حال، به گفته یک منبع CNN، دادستان کل «مریک گارلند» یک گزارش اولیه را در مورد تحقیقات دریافت کرده است و اکنون باید تصمیم بگیرد که چه اقدامی انجام دهد. وی می تواند دستور آغاز یک تحقیقات جنایی تمام عیار را اعلام کند.

بحث و جدل پیرامون این اسناد محرمانه، بایدن را در شرایط سختی قرار داده است زیرا او درست چند ماه قبل، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را به دلیل انتقال غیرمسئولانه اسناد حساس به اقامتگاه شخصی خود در مارآلاگو، مورد انتقاد قرار داده بود.

Florida Judge Urged to Release Most of FBI Affidavit Used to Search Trump's  Home - Bloomberg

در ماه اوت، اف‌ بی‌ آی در جستجوی مواردی که رئیس‌جمهور سابق پس از ترک سمت خود از تحویل آن به آرشیو ملی خودداری کرده بود، به ملک ترامپ حمله کرد. طبق گزارش ها، در آن زمان اف بی آی ۳۰۰ سند حساس را ضبط کرد.

پس از این افشاگری، ترامپ به شباهت های بین این دو حادثه اشاره و استدلال کرد که FBI اکنون باید به کاخ سفید نیز حمله کند.

با این حال، کاخ سفید مدعی شده است که شرایط دو پرونده کاملاً تفاوت دارد زیرا به بایدن اطلاع داده نشده بود که اسناد را در اختیار دارد و از او خواسته نشده بود که آنها را بازگرداند.

استدلال دیگر تیم رئیس جمهور این است که نزدیکان بایدن به سرعت این کشف را به آرشیو ملی اطلاع رسانی کردند و اسناد را تحویل دادند.

پایان/

۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =