همه آن چیزی که لازم است درباره احتساب ایام سربازی به‌عنوان سابقه بیمه بدانید

بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی درصورت احراز شرایط، می‌توانند ایام خدمت سربازی و همچنین ایام حضور داوطلبانه در جبهه را با پرداخت حق‌بیمه این ایام، به سوابق بیمه‌پردازی خود اضافه کنند.

به گزارش تحریریه، کلیه مشمولان قانون تأمین‌اجتماعی با حداقل دو سال سابقه پرداخت حق‌بیمه می‌توانند به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه اینترنتی سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir نسبت به ارائه درخواست احتساب سوابق ایام خدمت سربازی به عنوان سوابق بیمه‌پردازی اقدام کنند.

براساس این گزارش؛ پذیرش سوابق ایام خدمت سربازی متقاضیان مشمول به‌عنوان سوابق بیمه‌پردازی، منوط به پرداخت حق بیمه متعلقه وفق ضوابط مقرر، به نسبت هفت/ سی‌ام سهم بیمه‌شده و بیست‌وسه/ سی‌ام سهم دولت امکانپذیر خواهد بود و پس از ارائه درخواست و احراز شرایط، امکان پرداخت حق بیمه سهم بیمه‌شده به صورت یک جا و یا اقساطی (حداکثر در دوازده قسط) امکانپذیر است. در مدل پرداخت قسطی، اگر سررسید پرداخت یک قسط سپری شده باشد، تاریخ اقدام به پرداخت قسط معوق، به‌عنوان تاریخ درخواست جدید متقاضی تلقی و پس از به‌روزرسانی مبلغ آن قسط معوق، امکان پرداخت میسر می‌شود. در این صورت اگر مابقی اقساط، دارای مهلت پرداخت باشند با همان مبلغ قبلی قابل پرداخت خواهند بود.

برای ثبت درخواست احتساب سوابق ایام خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه‌پردازی، بیمه‌شدگان می‌توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin.ir و با ورود به منوی بیمه‌شدگان‏/ امور بیمه‌شدگان‏/ محاسبه خرید خدمت سربازی، نسبت به محاسبه و پرداخت حق‌بیمه مدت خدمت نظام وظیفه اقدام کنند. چنانچه متقاضی با پیغام «کاربر گرامی، دوره خدمت شما یافت نشد» مواجه شد، لازم است با در دست داشتن اصل کارت پایان خدمت و کارت شناسایی معتبر، جهت احتساب سوابق مذکور به شعبه محل بیمه‌پردازی خود مراجعه کند. این پیغام، با توجه به عدم دریافت اطلاعات مربوط به دوره و مدت خدمت سربازی از پایگاه اطلاعاتی سازمان وظیفه عمومی فراجا نمایش داده می‌شود و حل مشکل با مراجعه حضوری متقاضی به شعبه به همراه مدارک فوق‌الذکر امکانپذیر خواهد بود.

براساس این گزارش، پس از پرداخت حق‌بیمه متعلقه در مهلت تعیین شده (اعم از پرداخت به‌صورت یکجا یا به‌صورت قسطی) سوابق متناظر با دوره خدمت سربازی در شعبه متمرکز تأمین‌اجتماعی ایجاد خواهد شد و در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی و در بخش سوابق بیمه‌پردازی نمایش داده خواهد شد.

چه مدارکی نیاز است؟

داشتن کارت هوشمند پایان خدمت و حداقل دو سال سابقه بیمه‌پردازی نزد سازمان تامین‌اجتماعی از شرایط استفاده از این خدمت بوده و چنانچه دوره خدمت سربازی بیمه‌شدگان متقاضی، به سبب اشتغال به تحصیل، فرار از خدمت و... دارای انقطاع باشد یا مدت دوره موردنظر غیرمتعارف (بیشتر از 30 ماه) باشد، لازم است اقدامات لازم درخصوص محاسبه حق‌بیمه و تکمیل فرآیند مربوطه با بررسی مدارک و اسناد ضروری و توسط شعب ذیربط سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شود.

همچنین ازآنجا که حسب استعلام به‌عمل آمده از ستاد کل نیروهای مسلح، مشمولان نظام وظیفه در ایام خدمت سربازی پرسنل نیروهای مسلح محسوب شده و به‌طور تمام‌وقت در خدمت نیروهای مسلح هستند، بنابراین اشتغال به کار همزمان آن‌ها در ایام خدمت سربازی و پرداخت حق بیمه به‌واسطه این اشتغال به‌نحوی‌که بتوانند از مزایای بیمه و بازنشستگی آن بهره‌مند شوند، قانونی نیست و برهمین اساس در این‌گونه موارد حق‌بیمه کل دوره خدمت نظام‌وظیفه متقاضیان محاسبه و مطالبه می‌شود.

همچنین در مواردی که دوره خدمت سربازی متقاضیان (معادل و یا کمتر از 30 ماه) حسب اطلاعات واصله از پایگاه اطلاعاتی سازمان وظیفه عمومی فراجا با مدت آن مغایرت دارد، به علت عدم تناسب بین دوره و مدت خدمت سربازی انجام شده، سازمان تأمین‌اجتماعی مدت خدمت مذکور را ملاک عمل قرار داده و معادل آن به قبل از تاریخ پایان خدمت متقاضیان اضافه می‌گردد.

به نقل سازمان تأمین‌اجتماعی، از لازم به ذکر است محاسبه حق‌بیمه سوابق حضور داوطلبانه در جبهه متقاضیان از طریق سامانه غیرحضوری با توجه به عدم برقراری ارتباط با پایگاه اطلاعاتی مراجع مجاز صادرکننده گواهی حضور در جبهه، امکانپذیر نیست و احتساب سوابق مذکور، منوط به مراجعه بیمه‌شده به آخرین شعبه محل بیمه‌پردازی خواهد بود.

پایان/

۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 23796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =