اتحادیه اروپا تحریم روسیه را دور می‌زند

رسانه آمریکایی نوشت اتحادیه اروپا تحریم روسیه را دور می زند و به صورت غیرمستقیم نفت خام تحریم شده را از طریق هندوستان دریافت می کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» عنوان داشت که هند ممکن است صادرات سوخت دیزل خود به اتحادیه اروپا را که از نفت خام روسیه که هدف تحریم های غرب است، به طور قابل توجهی افزایش دهد.

بلومبرگ در این گزارش خاطرنشان کرد که این اقدام مقررات اتحادیه اروپا را نقض نمی‌کند، اما ناکارآمدی ذاتی سیاست تحریم‌ها را برجسته می‌کند.

ممنوعیت اتحادیه اروپا بر تقریباً تمام واردات محصولات نفتی روسیه از ۵ فوریه همزمان با اجرای سقف قیمت نفت خام از طریق دریا که از کشور تحریم شده ارسال می شود، آغاز می شود. آخرین مجازات‌های مربوط به اوکراین، کسب‌وکارهای غربی را از ارائه خدمات همچون بیمه ای برای محموله‌های نفتی روسیه منع می‌کند، مگر اینکه این محموله‌های نفتی با قیمتی معادل یا کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه خریداری شوند. انتظار می رود سقف اعلام شده در تحریم ها با توجه به شرایط بازار تغییر داده شود.

اتحادیه اروپا تحریم روسیه را دور می‌زند

تا مدتی قبل روسیه بزرگترین تامین کننده خارجی گازوئیل برای کشورهای اتحادیه اروپا بود. این کشورها خریدهای خود را قبل از اجرای قطعی تحریم ها افزایش داده اند.

به دلیل تحریم ها، پیش بینی می شود که بازار جهانی شاهد تغییر مسیر بزرگ جریان گازوئیل باشد زیرا واردکنندگان جدید نفت خام روسیه در حال ارسال سوخت به خریداران سابق هستند. تحلیلگران انتظار دارند در کوتاه مدت خطر افزایش قیمت ها جدی است. در میان خریداران جدید فرآورده های نفتی تحریم شده روسیه، بازرگانان از آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا حضور پررنگی دارند.

«کشاو لوهیا» بنیانگذار مشاور شرکت نفتی Oilytics، به بلومبرگ گفت: از دست دادن بشکه های نفتی روسیه بسیار سخت است و جایگزینی آنها یک چالش لجستیکی بزرگ به شمار می رود. اما در این شرایط هم بازار با وحشت کمتری قیمت گذاری می کند زیرا بازارها و جریان های تجاری انعطاف پذیر هستند. سوخت دیزل اکنون یک تغییر مسیر جدید را تجربه می کند.

نقش هند در تامین نفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسیار مهم است، زیرا این کشور جنوب آسیا از سال گذشته به یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت خام با تخفیف روسیه تبدیل شده است.

در آغاز سال ۲۰۲۲ سهم روسیه از واردات نفت هند تنها ۰.۲ درصد بود. تا پایان سال گذشته، به نزدیک به این واردات به یک میلیون بشکه در روز رسید و به بیش از ۲۰ درصد از سبد واردات نفتی دهلی نو افزایش یافت. هند، سومین واردکننده بزرگ نفت خام جهان پس از چین و ایالات متحده، تا ماه دسامبر برای سه ماه متوالی بزرگترین واردکننده نفت روسیه باقی ماند.

هند، همراه با ایالات متحده، اخیراً صادرات گازوئیل، ستون سوخت اقتصاد جهانی، به اتحادیه اروپا را افزایش داده است، زیرا سطح تولید در این کشور در حال حاضر بیشتر از مصرف داخلی است.

پایان/

۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =