افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس

هزینه کالای اساسی برای شهروندان انگلیسی در دسامبر ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که این بالاترین سطح از سال ۱۹۷۷ است.

به گزارش تحریریه، دفتر آمار ملی انگلستان (ONS) اعلام کرد که قیمت مواد غذایی و نوشیدنی در این کشور در ماه دسامبر به بالاترین حد خود در ۴۵ سال گذشته رسید و ۱۶.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

افزایش قیمت ها ناشی از تورم اقلام اساسی مانند نان، شیر و پنیر بوده که بیشترین فشار را بر خانوارهای کم درآمد وارد کرده است.

داده‌های ONS نشان می‌دهد که در این دوره قیمت شیر تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته و نان هم یک پنجم گران شده است. این در حالی است که قیمت دیگر کالاهای اساسی در انبارها مانند شکر و ماکارونی هم بیش از یک چهارم افزایش یافته است.

طبق گزارش ‌ها، قیمت ‌ها در رستوران‌ها و هتل‌ها نیز سر به فلک کشیده است، زیرا شرکت‌های گردشگری مجبور شدند هزینه‌ های سرسام‌آور خود را اعمال کنند. تورم در این بخش هم در دسامبر به ۱۱.۳ درصد رسید که بالاترین میزان در بیش از ۳۱ سال گذشته است.

افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس

به طور کلی، اما تورم در انگلیس برای دومین ماه در دسامبر کاهش یافت اما در یکی از بالاترین سطوح در ۴۰ سال گذشته باقی مانده است. نرخ سالانه، همانطور که توسط شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اندازه‌گیری می‌شود، از ۱۰.۷ درصد در نوامبر به ۱۰.۵ درصد کاهش یافت. اوج این شاخص در ماه اکتبر ۱۱.۱ درصد بود.

«گرانت فیتزنر» اقتصاددان ارشد ONS اعتقاد دارد: تورم در ماه دسامبر اندکی کاهش یافت، اگرچه با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در کل سال گذشته هنوز در سطح بسیار بالایی قرار دارد. هزینه های غذا همچنان رو به افزایش است و قیمت ها در مغازه ها، کافه ها و رستوران ها نیز بیشتر می شود.

بانک مرکزی انگلستان (BoE) به منظور مهار تورم دو رقمی، نرخ بهره را به شدت افزایش داده و گفته است که این کشور وارد طولانی ترین رکود اقتصادی خود شده است.

در همین حال، «جرمی هانت» وزیر دارایی انگلیس نیز پس از انتشار داده های ONS گفت که دولت قصد دارد تورم را در سال جاری کاهش دهد.

هانت تاکید کرد تورم بالا یک کابوس برای هزینه های خانواده است که سرمایه گذاری تجاری را از بین می برد و منجر به اقدامات اعتصابی می شود، بنابراین هر چقدر هم که سخت باشد، باید به برنامه خود برای کاهش تورم پایبند باشیم.

پایان/

۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 23847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =