اختلافات تمام نشدنی حکام خلیج فارس

کارشناسان مسائل منطقه اعتقاد دارند با وجود رفع اختلاف نسبی میان تعدادی از حکام عرب خلیج فارس، گویا دربار سعودی از شرایط ناراضی است.

به گزارش تحریریه، تحولات در میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حکایت از آن دارد که آشتی کنان تازه قطر و بحرین با آغاز اختلاف سعودی با دیگر کشورهای عربی همراه شده است.

مرکز «مطالعات خلیج فارس» نوشت، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، در توییت خود با انتشار تصویری از دیدارش با تعدادی از رهبران عرب در نشستی مشورتی در ابوظبی به میزبانی محمد بن زاید رئیس امارات خبر داد.

در این نشست علاوه بر امیر قطر و رئیس امارات، «هیثم بن طارق» سلطان عمان، «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین، «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر حضور داشتند.

اختلافات تمام نشدنی حکام خلیج فارس

عکس منتشر شده توسط امیر قطر، وی را به همراه رهبران مذکور در داخل یکی از کاخ های ریاست جمهوری در ابوظبی نشان می دهد که سران عرب با خنده ای بر لب در ساحل امارات این تصویر را ثبت کرده اند.

این نشست از جهات متعددی مورد توجه قرار گرفت که یکی از آنها حضور حمد بن عیسی پادشاه بحرین به همراه امیر قطر است. برخی این نشست را آشتی کنان میان دوحه و منامه نامیدند که با حمایت رهبران منطقه و با تلاش سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان، به دست آمده است.

هرچند پیش از این نشست توافق العلا در ریاض به محاصره قطر از سوی کشورهایی چون سعودی، امارات، بحرین و مصر پایان داد و روابط میان قطر و تحریم کنندگان را احیا کرد، اما آشتی میان قطر و بحرین عملا رخ نداد و تنها بر روی کاغذ باقی ماند.

سران بحرین پیش از این بارها از نادیده انگاشته شدن توسط قطر و عدم تمایل این کشور به تکمیل آشتی با بحرین و احیای روابط به مانند سه کشور دیگر با قطر گلایه کرده بودند. به نظر می رسد انتشار تصویر حضور حمد بن خلیفه در نشست ابوظبی از سوی امیر قطر و عدم اکتفا به انتشار خبر توسط رسانه های قطری و متن مثبت توییت تمیم بن حمد نشانه ای از بهبود روابط میان قطر و بحرین باشد.

اختلافات تمام نشدنی حکام خلیج فارس

تمیم در این توییت نوشت، از ملاقات تعدادی از برادرانم، رهبران کشورهای برادر در نشست مشورتی خرسند شدم. طی این نشست راه‌های تقویت همکاری مشترک بین کشورهایمان را به گونه ای که منافع ملت ما را تامین و امنیت و ثبات منطقه را حمایت کند، بررسی کردیم.

از دیگر نکات قابل تامل این نشست غیبت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که باعث گمانه زنی ها و سوالات زیادی گردید.

اینکه بن سلمان به دلیل خاصی در این نشست مشارکت نداشته یا به آن دعوت نشده موضوعی بود که اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده چرا که در این صورت آشتی میان قطر و بحرین آغاز اختلاف سعودی با برخی طرف های دیگر عربی خواهد بود!

پایان/

۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23884

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =