خشکسالی تهدیدی برای امنیت غذایی تونس

بحران اقتصادی تونس با کاهش بارش برف و باران و تهدید امنیت غذایی شهروندان این کشور تشدید شده است. کارشناسان می گویند امسال میزان غله وارداتی به این کشور از رقم ۵۵ درصد به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش تحریریه، تارنمای «نون پست» لبنان در گزارش خود درباره خشکسالی و تهدید امنیت غذایی تونس نوشت، حدود یک ماه و نیم از فصل زمستان در تونس سپری می شود، اما دمای هوا در این کشور بالا رفته و میانگین بارش باران و برف در مقایسه با سال های گذشته پایین آمده است.

تغییرات آب و هوایی بر روی منابع آبی این کشور به ویژه آب سدها تاثیر ناگواری برجای گذاشته و بسیاری از سدها در کشور از آب خالی شده اند. کاهش بارش باران می تواند بر روی امنیت غذایی تونس تاثیر داشته باشد.

Is Tunisia heading toward a 'thirst uprising'? - Al-Monitor: Independent,  trusted coverage of the Middle East

تاثیر کاهش بارش باران و برف در بازارهای تونس هم آشکار شده است. بسیاری از بازارها با کمبود سبزی و میوه روبرو هستند. قیمت سبزیجات در این کشور به طور بی سابقه ای افزایش یافته و قدرت خرید شهروندان این کشور پایین آمده است. به عنوان مثال قیمت هر کیلو گوجه فرهنگی و سیب زمینی به ۰.۶۵ دلار رسیده است. این اتفاقات روی بازار چارپایان هم تاثیر گذاشته است. بسیاری از دامداران مجبور شده اند به دلیل کمبود علوفه دام های خود را بفروشند.

شبکه خبری «الجزیره» قطر هم در این زمینه نوشت، به دلیل کاهش بارش و ادامه خشکسالی برای سومین سال پیاپی ذخایر آب سدها و دریاچه های کوهستانی در تونس کاهش یافته و تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی این کشور با تهدید روبرو شده اند. سنگینی بار بدهی خارجی و فشارهای صندوق بین المللی پول هم گرفتاری آن ها را بیشتر کرده است.

در میانه این بحران وزارت کشاورزی تونس هم نتوانسته است راهبرد خود را تغییر دهد. این موضوع سبب شده است که کشاورزان زمین های زیر کشت خود را کاهش دهند و دامداران گاو خود را به الجزایر قاچاق کنند.

Drought Declared In 9 Districts Of Odisha

«عزالدین حدیدان» کارشناس مسائل اقتصادی به شبکه الجزیره عنوان داشت که شاخص های اقتصاد تونس از آغاز سال جاری نشان می دهند که تونس به سمت بحران پیش می رود. شهروندان این کشور به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی رنج می برند و افزایش دمای هوا و گازهای گلخانه ای در کاهش بارش و پایین رفتن سطح آب ها نقش داشته است. کمبود آب سبب کمبود محصولات کشاورزی به ویژه غلات شده است.

پیش بینی می شود به دنبال این شرایط ویژه کشاورزان به مخصوصا جوانان از کشاورزی دست بکشند. کاهش تولید محصولات کشاورزی هم سبب افزایش قیمت و تورم می شود. این در حالی است که تونس که اکنون حدود ۵۵ درصد از نیاز خود به غلات را از خارج وارد می کند و پیش بینی می شود که این آمار تا رقم ۸۰ درصد افزایش یابد.

پایان/

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =