تولید گندم از مرز ۱۱ میلیون تن عبور کرد

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام تولید ۸۸ میلیون تن محصولات زراعی گفت: امسال از مرز تولید ۱۱ میلیون تن گندم عبور کردیم و سیاست ما خودکفایی پایدار این محصول است.

به گزارش تحریریه، علیرضا مهاجر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت دهه فجر ضمن ارایه گزارش مقایسه‌ای تولید برخی محصولات زراعی از ابتدای انقلاب و سال زراعی گذشته افزود: تولید گندم از حدود ۳.۸ میلیون تن در سال زراعی ۵۷-۵۶ با حدود ۳ برابر افزایش به بیش از ۱۱ میلیون تن، تولید جو از یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن به ۳.۲ میلیون تن، شلتوک از ۷۴۱ هزار تن به ۳.۲ میلیون تن، و حبوبات از ۲۰۰ هزار تن به بالای ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی درباره هدفگذاری تولید و عملکرد اظهار داشت: هدفگذاری ما پایداری دایمی گندم و تولید با توجه به جمعیت کشور خواهد بود.

مهاجر ادامه داد: هدف ما این است در دو سال آینده، عملکرد تولید گندم در اراضی دیم را از ۴ تن و ۳۰۰ گرم فعلی در هکتار به ۵ تن در هکتار و در نهایت به ۷ تن برسانیم و در سطح حدود دو هکتار اراضی آبی گندم، در یک هکتار آن که از آب کامل برخوردار است عملکرد تولید را به ۷ تن و در یک میلیون هکتار دیگر حداقل عملکرد را به ۴ تن در هکتار افزایش دهیم.

وی در مورد ذرت علوفه‌ای نیز گفت: در تولید ذرت علوفه ای از مرز ۱۵.۵ میلیون تن عبور کرده و تقریبا خودکفا شده‌ایم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مورد چگونگی تهیه آمار تولید گندم اذعان داشت: ما از جامعه آماری سنتی برخورداریم و به علت افزایش روند کوچک شدن اراضی کشاورزی پس از انقلاب، تهیه آمار و ارقام در بخش کشاورزی کار راحتی نیست و ما با روش‌های مختلف آمار تولید را جمع‌آوری می‌کنیم.

وی با اشاره به پهنه‌بندی اراضی کشاورزی افزود: تمام اراضی کشاورزی کشور پهنه‌بندی شده‌اند و ما برای هر پهنه مسوول داریم و گزارش‌های تولید را از مسوولان پهنه و کشاورزان کسب می‌کنیم ضمن آن که خرید تضمینی، توزیع بذر و سطوح زیر کشت در جمع‌آوری آمار تقریبی تولید ما را کمک می‌کند.

مهاجر در ادامه درباره تولید پنبه تصریح کرد: پنبه تنها محصولی است که تولید آن روند کاهشی داشته به طوری که از ۴۰۰ هزار تن در سال زراعی ۵۷-۵۶ به ۳۲۰ هزار تن رسیده و علت آن انحلال سازمان پنبه و دانه‌های روغنی در دهه ۷۰ بوده است.

وی گفت: رییس جمهوری دستور داده‌اند سازمان پنبه و دانه‌های روغنی احیا شود.

مهاجر با بیان این که مشکل پنبه بیشتر به بازار باز می‌گردد، ابراز داشت: برخی محصولات مانند پنبه و چغندر قند، صنعتی هستند و مستقیم وارد بازار نمی‌شوند بلکه مواد اولیه صنایع هستند و از این رو اگر صنایع مواد اولیه خود را با قیمت کمتری وارد کنند، دیگر تولید داخل را خریداری نمی‌کنند و محصول روی دست کشاورز می‌ماند و او هم برای سال آینده کشت نمی‌کند.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به حل این مشکل در دولت سیزدهم گفت: ما در حوزه تولید روغن، ذرت و سویا با توجه به خشکسالی‌ها، قدرت مانور زیادی نداریم، اما در مورد پنبه به راحتی می‌توانیم خودکفا شویم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اصلاح الگوی کشت را یکی مهمترین برنامه‌های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: اکنون حدود ۹۰ درصد الگوی کشت در کشور در حال اجرا است و براساس سه مبنای نیاز، اقلیم و اقتصاد کشور آن را پیش می‌بریم.

وی اضافه کرد: امنیت غذایی با محور تولید گندم، مهمترین نیاز ما است که بر اساس اقلیم کشت می‌شود.

مهاجر تاکید کرد: در الگوی کشت نمی‌خواهیم تغییری در اقلیم و سطح کشت انجام دهیم بلکه به دنبال رعایت تناوب کشت برای پایداری تولید هستیم.

وی با اشاره به کشت ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار هکتاری کل سبزی و صیفی در فضای باز اذعان داشت: اگر بخواهیم اصلاح الگوی کشت را اجرا کنیم باید ۱۵۰ هزار هکتار از سطح کشت این محصولات در فضای باز کم و کشت محصولات اساسی را در آن جایگزین کنیم.

مهاجر افزود: اکنون سالانه ۱.۳ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات سبزی و صیفی داریم و اگر صادر کنندگان برنامه‌ریزی داشته باشند به راحتی به مرز ۵ میلیون تن صادرات می‌رسیم و ارزآوری این محصولات به بالای ۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نوسانات قیمت پیاز گفت: چند عامل موجب نوسانات پیاز شده که یکی از آن به موضوع صادرات برمی‌گردد، زیرا وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد صادرات این محصولات بالا می‌رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: طبق قانون، ما مجاز به جلوگیری از صادرات نیستیم و اگر کمبودی در مورد محصولی در کشور ایجاد شود، قانون به دولت و وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده که برای کاهش قیمت‌ها، واردات انجام شود و اکنون نیز دستور واردات پیاز داده شده و مقداری از این محصول وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: ما برای حل مشکلاتی از این دست به دنبال آن هستیم که صادرات را برنامه‌محور کنیم به این معنی که اگر تاجر یا شرکتی می‌خواهد صادرات انجام دهد از قبل تعهد دهد که از طریق کشت قراردادی با کشاورز، محصول سبزی و صیفی تولید و مازاد آن صادر شود.

مهاجر در مورد طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور نیز تصریح کرد: این برنامه با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آغاز شده و اکنون در سال سوم اجرای آن هستیم و هدف این طرح افزایش عملکرد تولید در واحد سطح است.

وی گفت: برای این منظور از طریق ارایه ادوات لازم، آموزش، دستورالعمل‌های فنی تغذیه، ترویج و تسهیلات به گندمکاران اراضی دیم کمک می‌کنیم و امیدواریم با اتمام دوره سال، افزایش عملکرد دایمی گندم را داشته باشیم.

مهاجر درباره افزایش قیمت کودهای شیمیایی ازته، پتاسه و فسفاته در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز اعلام کرد: متاسفانه در لایحه بودجه سال آینده در بند ج تبصره (۸) آمده که کودهای خارجی با قیمت تمام شده و کود اوره با قیمت بورس عرضه شود که در این صورت قیمت کود چند برابر خواهد شد و تاثیر بدی بر تولید می‌گذارد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس و بنیاد گندمکاران کشور به دنبال آن هستند این بند را از لایحه بودجه حذف کنند تا کود با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

مهاجر مصرف کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را از دلایل اصلی افزایش تولید در واحد سطح دانست و تصریح کرد: به علت خرد بودن اراضی و فقر کشاورزان، خیلی از آنها قدرت خرید این کودهای شیمیایی را برای تغذیه محصولات خود حتی با ارز دولتی ندارند.

پایان/

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 24117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =