رونق بازار لباس دست دوم در عراق

قشر فقیر و کارمند عراق در شرایطی که ارزش دینار این کشور در برابر دلار پایین آمده است به دلیل شرایط بد اقتصادی خرید لباس دوم را بر لباس نو ترجیح داده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود درباره گسترش بازار لباس های دست دوم در عراق در سایه افزایش تعداد فقرا نوشت، کاهش ارزش دینار عراق در برابر دلار آمریکا به طور کلی سبب وخامت اوضاع اقتصادی و تجاری بازارهای عراق از جمله بازار لباس شده است.

بازار لباس به طور کلی در سراسر این کشور با رکود بی سابقه ای روبرو است. این در حالی است که مردم به خرید لباس های دست دوم روی آورده اند. قشر فقیر و کارمندان جدید این کشور در شرایط اقتصادی دشوار کنونی خرید لباس دست دوم را بر لباس نو ترجیح می دهند.

رونق بازار لباس دست دوم در عراق

به نوشته روزنامه العربی الجدید، ارزش دینار عراق در برابر دلار طی دو ماه گذشته به طور بی سابقه ای کاهش یافته است. دینار ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. هر دلار به ۱۷۰۰ دینار رسیده است. این موضوع بر روی قدرت خرید بسیاری از اقشار جامعه از جمله کارمندان تاثیر گذاشته است. آنها اولویت را به خرید مواد غذایی می دهند و دیگر مانند گذشته به خرید لباس های جدید اهمیت نمی دهند.

«وسام الخفاجی» یکی از فروشندگان لباس های مردانه در بغداد می گوید بحران مالی عراق و افزایش قیمت دلار در برابر دینار به ما و کاسبی ما زیان وارد کرده است. برخی مغازه داران مجبور شده اند به طور موقت مغازه های خود را تعطیل کنند. مردم با مشکلات بسیاری از جمله ناتوانی در خرید لباس های نو روبرو هستند.

بحران مالی سبب شده است بخشی از عراقی ها بازارها و مغازهای لوکس را رها کنند و به سوی لباس های کهنه و وسایل دست دوم که با اوضاع اقتصادی آنان متناسب است، روی آورند. پیش بینی می شود ادامه این بحران سبب زیان های بسیاری در بازارها شود.

رونق بازار لباس دست دوم در عراق

«محمد علوان» فروشنده لباس های کهنه در بغداد هم گفت تقاضا برای خرید لباس های دست دوم افزایش یافته است. کار به جایی رسیده است که نسل جدیدی از تاجران پیدا شده اند که این لباس های دست دوم را به دیگر استان ها هم منتقل می کنند زیرا قیمت لباس های دست دوم از افزایش قیمت دلار تاثیر نپذیرفته است. تاجران لباس های کهنه هم از بحران اقتصادی مردم سوء استفاده نمی کنند. بلکه با توجه به اینکه تاجران لباس های کهنه از قشر فقیر جامعه هستند قیمت این لباس ها کاهش هم پیدا می کند.

روزنامه العربی الجدید در بخش دیگری از گزارش خود آورد: وزارت برنامه ریزی عراق ماه گذشته اعلام کرد که تورم ماهیانه به میزان ۰.۳ درصد افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند این وضعیت سبب پیدایش طبقه تنگدست دیگری خواهد شد و بر شمار فقرا افزوده خواهد شد. دولتمردان عراق اعتراف می کنند که بیش از ۲۳ درصد از مردم عراق فقیر هستند.

پایان/

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 24127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =