ایران سومین کشور صادرکننده برتر به ارمنستان/ هدفگذاری تجارت 3 میلیارد دلاری با ارمنستان

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت از هدف گذاری تجارت 3 میلیارد دلاری میان ایران و ارمنستان خبر داد و گفت: ایران اکنون در میان کشورهای صادر کننده به ارمنستان رتبه سوم را بعد از روسیه و چین در اختیار دارد.

به گزارش تحریریه، کارگاه یکروزه تجارت با ارمنستان جهت آشنایی تجار با هدف معرفی بازار کشور ارمنستان و مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در ایروان با حضور علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، رحمت الله خرمالی، مدیر کل دفتر آسیای میانه قفقاز و روسیه سازمان، ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، آرسن آواکیان سفیر ارمنستان در تهران، رایزنان بازرگانی دو کشور، مقامات بخش خصوصی و دولتی و تجار و بازرگانان برگزار شد.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست با اشاره به اینکه ارمنستان بعد از روسیه و چین بیشترین واردات را از ایران دارد گفت: اکنون میزان صادرات ما به ارمنستان 437 میلیون دلار است و مطابق برنامه تجارت میان دو کشور باید به 3 میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به روابط سیاسی بسیار مناسب ایران و ارمنستان و عزم دو دولت برای ارتقاء تجارت و اتمام مذاکرات انعقاد توافقنامه تجارت ازاد با اوراسیا گفت: ارمنستان تنها کشور عضو اوراسیا است که با ما مرز مشترک دارد و قادر به ایفای نقش به عنوان پل ارتباطی ایران و بازار این اتحادیه است.

پیمان پاک همچنین با بیان اینکه توانمندیهای کشورمان در حوزه خدمات فنی و مهندسی و ظرفیت های شرکت های ایرانی جهت حضور در پروژه ها فنی و مهندسی ارمنستان در حوزه های راه و ساختمان، انرژی های تجدیدپذیر، سدسازی و سیستمهای آبیاری فرصت مناسبی برای فعالان این بخش برای حضور در ارمنستان ایجاد کرده است گفت: تبادل گاز و برق، حضور خودروسازان ما در ارمنستان، تولید محصولات صنتعی بخصوص لوازم خانگی ایرانی در داخل ارمنستان به صورت تولید مشترک، برگزاری نمایشگاه های مختلف، احداث پالایشگاه و ... همگی از جمله برنامه های مشترک ما با ارمنستان به شمار می رود.

وی همچنین به راه اندازی مرکز تجاری ایران در ایروان اشاره کرد و افزود: مرکز تجاری ما در ارمنستان بسیار فعال و پویاست. مهم ترین فاکتوری که ما در مراکز تجاری دنبال می کنیم و البته این مرکز تجاری از آن بهره مند است شریک قوی، بزرگ و مناسب در کشور هدف است.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه به موضوع مشارکت های صنعتی اشاره و تاکید کرد: بحث منطقه آزاد، شهرک های صنعتی مشترک و بحث ایجاد خطوط تولید در کشور ارمنستان با استفاده از ظرفیت های این کشور می تواند به توسعه تجارت هر دو کشور کمک کند.

پایان/

۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 24365

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =