واکنش ها به طرح چین برای جنگ اوکراین

پیشنهاد ۱۲ ماده ای چین برای پایان دادن به جنگ اوکراین با استقبال سرد غرب به ویژه در ناتو و اتحادیه اروپا رو به رو شد.

به گزارش تحریریه، کشورهای حامی اوکراین در درگیری‌های جاری واکنشی محتاطانه به پیشنهاد چین برای پایان دادن به خصومت‌ها نشان داده‌اند.

نقشه راه ۱۲ ماده ای پکن روز گذشته از سوی وزارت خارجه چین منتشر شد.

در طرح پیشنهادی پکن، از هر یک از طرف‌ های درگیری خواسته شد تا عقلانی بمانند و خویشتن‌دار باشند و در عین حال از جامعه بین‌المللی خواسته شد تا همه تلاش‌ها را برای پایان دادن به خصومت‌های یکساله دنبال و تقویت کند.

در این سند آمده است: همه طرف‌ها باید از روسیه و اوکراین برای کار در یک مسیر و از سرگیری گفتگوهای مستقیم در سریع‌ترین زمان ممکن حمایت کنند تا به تدریج تنش اوضاع کاهش یابد و در نهایت یک آتش‌بس جامع اجرایی شود.

واکنش ها به طرح چین برای جنگ اوکراین

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در کل پیشنهادهای چین را نادیده گرفت و اظهار داشت که پکن فاقد «اعتبار» برای ارائه چنین طرح حل و فصلی است.

استولتنبرگ ضمن اشاره به روابط نزدیک چین و روسیه به خبرنگاران گفت: چین اعتبار زیادی ندارد زیرا تاکنون تهاجم غیرقانونی به اوکراین را محکوم نکرده است.

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا هم واکنش مشابهی را نشان داد و اظهار داشت که این نقشه راه، در عمل مجموعه ای مبهم از اصول است تا یک برنامه عملی مشخص.

او همچنین چین را متهم کرد که با وجود اینکه در درگیری ها موضع بی‌طرفی خود را اعلام کرده است اما از روسیه حمایت می‌کند.

وی افزود: شما باید مواد پیشنهادی را در یک پس‌زمینه خاص ببینید، و آن ذهنیت این است که چین قبلاً با امضای یک دوستی نامحدود با مسکو درست قبل از تهاجم، طرف روسیه را گرفته است. اگرچه ما به اصول نگاه خواهیم کرد، اما پس‌زمینه‌ ای که از چین وجود دارد، دارای اهمیت است.

واکنش ها به طرح چین برای جنگ اوکراین

برخی از اعضای اتحادیه اروپا نیز نظرات خود را در مورد نقشه راه بیان کرده اند. به «ولفگانگ بوشنر» سخنگوی دولت آلمان گفت که طرح فوق شامل برخی از «عناصر مهم» است، اما فاقد موضوعات دیگر همچون درخواست از روسیه برای خروج نیروهایش از اوکراین است.

لهستان، یکی از حامیان اصلی کی یف، واکنش مثبت تری نشان داد. «آندری دودا» رئیس جمهور این کشور اظهار داشت که طرح می تواند به هموار کردن مسیر به سوی صلح کمک کند. او گفت: ما نمی توانیم شریک بزرگ و چنین قدرت بزرگی مانند چین را نادیده بگیریم.

برخلاف اکثر کشورهای غربی، چین از محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین خودداری کرده و محدودیت‌های اقتصادی بر مسکو اعمال نکرده است. مقامات ارشد چین بارها گفته‌اند که پکن می‌خواهد راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای خصومت‌ها بیابد نه آنکه به کی‌یف سلاح صادر کند.

پایان/

۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 24424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =