سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای جلوگیری از سوختن 20 میلیارد متر مکعب گازهای غنی

صندوق توسعه ملی با تأمین اعتبار یک هزار و 115 میلیون دلار در طرح مجتمع‌های پتروپالایشگاهی دهلران، پالایشگاه تصفیه گاز NGL-3100 و تأسیسات زیربنایی انتقال گاز و نیروگاهی آن، ضمن تبدیل منابع صندوق به طرح‌های مولد و با دانش و تکنولوژی بالا، از سوختن سالانه بالغ بر20 میلیارد متر مکعب گازهای غنی و خروج 4 میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

به گزارش تحریریه، سیدعلیرضا میرمحمدصادقی، عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی و نیز رضا محمدی مدیر نظارت و وصول مطالبات، از طرح مجمتع‌های پتروپالایشگاهی دهلران، پالایشگاه تصفیه گاز NGL-3100 و زیر ساخت‌های انتقال و نیروگاهی آن بازدید و از نزدیک در جریان روند پیشرفت اجرای این طرح قرار گرفتند.

مجمتع‌های پتروپالایشگاهی دهلران و پالایشگاه تصفیه گاز NGL-3100 با هدف جمعآوری و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت خام میادین نفتی چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب، دانان، دهلران، دالپری، آذر و چنگوله و تبدیل آن به خوراک مجتمع پتروشیمی دهلران و تولید نهایی محصولات با ارزش افزوده بالا در منطقه نفت خیز دهلران، با اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال تکمیل مراحل ساخت و بهره برداری است.

بنابر اظهارات مسئولان در وزارت نفت، سوختن سالانه 22 میلیارد مترمکعب گاز همراه نفت و عدم جمع آوری آن با احتساب قیمت گاز وارداتی ترکمنستان، بین 4 تا 5.3 میلیارد دلار خسارت به همراه دارد که با سرمایه‌گذاری انجام شده می‌توان از هدر رفت آن جلوگیری کرد.

با توجه به این آمار و ارقام، ضرورت ساخت و توسعه پالایشگاههای تصفیه گازهای همراه نفت، در ایران احساس می‌شود، چرا که هم اکنون مبنای پالایشگاه‌های گازی در دنیا استفاده حداکثری بدون سوختن گازها از طریق مشعل است.

این در حالی است که؛ پالایشگاه NGL-3100، با هدف استحصال مایعات گازی از گازهای غنی، همراه نفت میادین نفتی توسط شرکت ملی نفت ایران با حجم سرمایه‌گذاری تقریبی بالغ بر 2.000 میلیون دلار در طرح‌های مذکور برنامه‌ریزی شده است که 1.115 میلیون دلار از مبلغ مذکور، توسط صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری شده است.

شایان ذکر است؛ اجرای این طرح، هم از نقطه نظر تبدیل منابع صندوق به طرح‌های مولد و با دانش و تکنولوژی بالا و هم از نظر جلوگیری از سوزانده شدن سالانه بالغ بر20 میلیارد متر مکعب گازهای غنی و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بالا، اهمیت بالایی دارد.

پیش بینی می‌شود، طرح پالایشگاه تصفیه گاز NGL-3100 به همراه تأسیسات ایستگاه تقویت فشار گاز و نیروگاه گازی 100 مگاواتی در نیمه دوم سال 1402 و مجتمع پتروشیمی دهلران تا پایان سال 1403 راه اندازی شود.

به نقل از صندوق توسعه ملی، گفتنی است: منابع مصوب و اختصاص یافته صندوق توسعه ملی به پروژه‌ها، بر ‌اساس میزان پیشرفت واقعی این طرح‌ها بوده و طرح مذکور با پیشرفت فیزیکی حدود 65 درصدی، مبلغ 409 میلیون دلار از منابع مصوب شده را جذب و دریافت کرده است.

پایان/

۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 24500

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =