دولت بزرگترین مَلاک کشور است/ مولدسازی، دارایی‌های راکد را به اقتصاد باز می‌گرداند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، مولدسازی دارایی‌های دولت را با توجه به حجم این اموال و دارایی‌ها و حتی ناشناخته ماندن بعضی از دارایی‌ها ضروری دانست و گفت: اینکه مولدسازی در فضایی شفاف و با اقناع افکار عمومی انجام گیرد، به رفع ابهامات و حواشی کمک می‌کند.

به گزارش تحریریه، «غلامرضا مرحبا» نماینده مردم آستارا در مجلس، در خصوص حواشی ایجاد شده درباره مولدسازی دارایی های دولت اظهار کرد: دولت بزرگترین ملاکی است که در کشور وجود دارد؛ دستگاههای مختلف، سازمانها، وزارتخانه ها و نهادهای مختلف هرکدام به شیوه های مختلف تا توانسته‌اند اموال و دارایی هایی را کسب کرده و یا ایجاد کرده اند که بسیاری از آنها را یا نیاز ندارند و یا استفاده درستی از آنها نمی کنند. به گفته وی این اموال و داراییهای مازاد، هزینه بسیار زیادی را روی دوش دولت برای نگهداری می گذارد، بدون اینکه بازدهی برای سیستم داشته باشند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در مولدسازی دارایی‌های دولت قرار است دارایی‌های راکد به بهره‌وری و این اموال به مصرف کننده واقعی برسد تا در اقتصاد نقش ایفا کند، ادامه داد: در بسیاری از شهرستان‌ها، زمین‌ها و ساختمان‌ها، مراکز تفریحی و اقامتی وجود دارد که گاه بیش از 20 یا 30 سال است که حتی در آنها باز نشده، حتی ممکن است برای بعضی از آنها که سند و مدرک محکمی هم ندارد، زمین خواری اتفاق بیفتد.

مرحبا خاطرنشان کرد: اینکه این دارایی ها را به دست اشخاص و نهادهایی بدهیم که بتوانند از آنها استفاده بهینه کنند، امر پسندیده ای است.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تحلیل نگرانی‌ها درباره اجرای مولدسازی دارایی‌های دولت، یکی از عوامل را تجارب ناموفق خصوصی سازی برشمرد و تاکید کرد: تجارب ناموفقی در خصوصی سازی و فروش اموال دولتی داریم، حتی در خصوص اصل 44 هم خوب عمل نکرده‌ایم و بسیاری از دارایی‌های با ارزش کشور و دولت را که نقش بسیار خوبی در کشورمان ایفا می‌کردند، به افرادی واگذار کردیم که اهل نبودند.

مرحبا ادامه داد: به عنوان مثال یک هیات مدیره و مدیرعامل بالای سر شرکتی دولتی قرار گرفتند و شرکت را به ورشکستگی کامل رساندند. همچنین ارزیابی از قیمت دارایی داشته اند که حتی قیمت زمین خالی آن دارایی هم نیست و حتی همین قیمت پایین هم با درصد بسیار پایینی به صورت نقد و مابقی در چند چک مدت دار واگذار می‌شد؛ اینها تجارب تلخی است که ما از خصوصی سازی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل مردم و حتی نمایندگان مجلس و مسئولان به دلیل تجارب تلخ گذشته، درباره مولدسازی هم نگرانی داشتند.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اطلاع رسانی دقیق و تنویر افکار عمومی را در رفع این نگرانی‌ها موثر دانست و گفت: برای نمونه در موضوعی که گفته شد اعضای هیات 7 نفره از پیگرد قضائی مصون هستند چون درست به افکار عمومی توضیح داده نشد، سوء برداشت‌هایی به وجود آمد.

وی تاکید کرد: در چنین مسائلی که بسیار گسترده هستند و نقش بسیار مهمی در اقتصاد دارند و مردم نسبت به آنها حساس هستند، شفافیت تبادل اطلاعات و توضیح مسئله به شکلی که مردم آگاه و اقناع جامعه شوند، بسیار مهم است.

مرحبا معتقد است که درباره مصوبه مولدسازی اقناع جامعه اتفاق نیفتاد، افزود:یکسری اطلاعات کوتاه و بریده بریده به دست مردم و مسئولان رسید و موجب نگرانی هایی شد اگرچه بعد از آن کمی این رویه تغییر کرد و بهتر شد.این نماینده مجلس متذکر شد: به عنوان مثال در موضوع مصونیت در نهایت به مردم و مسئولان توضیح داده شد که منظور از مصونیت قضائی چیست و منظور این نیست که اعضای هیات واگذاری هر تصمیمی گرفتند، مصونیت قضائی داشته باشند.

در حقیقت مصونیت در حیطه مسئولیتی است که در اختیار اعضا قرار گرفته است تا بدون ترس بتوانند به وظایف خودشان عمل کنند اما خارج از حیطه مسئولیت اعضا اگر تخلفی رخ بدهد، دستگاه قضائی ورود کرده و مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.مرحبا راه اندازی سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت را اقدامی مثبت در جهت شفافیت موضوع و رفع ابهامات برشمرد و اضافه کرد: این که سامانه‌ای ایجاد شود تا دارایی هایی که قرار است مولدسازی شوند در آن سامانه قرار گیرد و سرنوشت آنها هم قابل پیگیری توسط تک تک شهروندان باشد و بدانند که دارایی یک نهاد و دستگاه به چه کسی و با چه قیمتی فروخته شده است، بسیار مهم است تا در مورد آن دارایی شایعه شکل نگیرد.

وی در گفت و گو با شادا، تاکید کرد: همیشه شایعه حول و حوش ابهام شکل می گیرد، بنابراین روند مولدسازی نباید مانند جعبه سیاهی باشد که مردم از داخل آن خبردار نشوند.

پایان/

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 24555

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =