افزایش هشدارها نسبت به وقوع زلزله 10 ریشتری در استانبول ترکیه

هشدارها نسبت به وقوع زلزله ویرانگر در شهر استانبول ترکیه افزایش یافته است در همین رابطه، «ناجی کورور»، کارشناس زلزله‌شناسی با بیان اینکه احتمال وقوع زلزله بیش از 10 ریشتری در استانبول وجود دارد، از شهردار این شهر خواست از راهکارهای عملی برای کاهش خسارت‌ها استفاده کند.

به گزارش تحریریه، به نقل از آرتی، کورور اظهار داشت: گسل بزرگ و خطرناکی در استانبول وجود دارد که در صورت به حرکت در آمدن، زلزله بزرگ و ویرانگر مرمره اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در برخی مناطق، شدت زلزله 10 ریشتر خواهد بود که عبارت است از دو زلزله پشت سر هم، به دلیل شدت این دو زلزله می‌توان آن را 4 زلزله در آن واحد دانست.

این کارشناس زلزله‌شناسی با بیان اینکه قسمت آسیایی استانبول کمتر از قسمت اروپایی آن از زلزله متاثر خواهد شد، گفت: شدت زلزله در مناطق نزدیک به ساحل بسیار قوی خواهد بود.

از سوی دیگر، «اکرم امام اوغلو»، شهردار استانبول هم نسبت به احتمال وقوع زلزله شدید در این شهر که حدود 16 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و اماکن تاریخی و باستانی بسیاری در آن وجود دارد، هشدار داد.

امام اوغلو گفت: نمی‌توان همانند گذشته به زندگی ادامه داد زیرا روزی زلزله قوی در استانبول روی خواهد داد که این امر قطعی است، لذا باید همه چیز را نوسازی کرده و از علم یاری بگیریم.

در همین رابطه، «علی بنار»، پژوهشگر زلزله‌شناسی در استانبول گفت: احتمال اینکه در استانبول زلزله قوی روی دهد، زیاد است چرا که گسل‌های شمال منطقه آناتولی ناآرام است و می‌تواند زلزله‌های قدرتمندی ایجاد کند.

وی گفت: طی سال گذشته بیش از 20 هزار لرزه در این منطقه ثبت کردیم که چند هزار مورد آن بیش از 3 ریشتر قدرت داشته است لذا یقینا زلزله‌ای بزرگ در آینده این شهر را تکان خواهد داد.

دانشمندان زمین شناسی اعلام می‌کنند که استانبول در تقاطع صفحات تکتونیکی آناتولی و اوراسیا و در ۱۵-۲۰ کیلومتری جنوب آن بخش از شکاف آناتولی شمالی قرار دارد که از زیر دریای مرمره می گذرد و همین امر خود تهدیدی برای وقوع زمین لرزه است.

زمینن لرزه بزرگی بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد خسارت‌های بسیار زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و بیش از 40 هزار نفر کشته و حدود یکصد و ۵ هزار تن نیز زخمی شدند.

منبع: شفقنا

پایان/

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 24556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =