نباید به بهانه تنظیم بازار سرکوب قیمتی کنیم

سید احسان خاندوزی با بیان اینکه نباید به تنظیم بازار، سرکوب قیمتی کنیم، گفت: مردم به جای قرار گرفتن در صف خرید دلار باید به کسب و کار روی بیاورند.

به گزارش تحریریه، سید احسان خاندوزی امروز در یازدهمین نشست سرمایه‌گذاری و تولید در جمع شرکت‌های دانش بنیان در وزارت اقتصاد با بیان اینکه امسال هر ماه جلسه‌ای با کارآفرینان و تولیدکنندگان برگزار کردیم و این آخرین جلسه سال جاری در جمع کارآفرینان است، اظهار کرد: این جلسات فقط برای بیان درددل نبود، بلکه مسائلی که در این جلسات مطرح می‌شد، با دستگاه‌های مرتبط در همین جلسه تعیین تکلیف یا مسائل کارآفرینان از این طریق پیگیری می‌شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مشکلاتی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان از نظر مسائل بانکی، مالیاتی، گمرک، و بورس دارند را در این جلسات تلاش کردیم برطرف کنیم و باید کاری کنیم که تولیدکننده و صادرکننده اسیر مناسبات تودرتوی دستگاه‌ها نشوند.

وی افزود: گاهی به خاطر تخلف یک درصدی ۹۹ درصد فعالان اقتصاد را اسیر تار و زنجیره‌هایی می‌کنیم که دست و پای آنها را می‌بندند و حرکت اقتصادی را مختل می‌کند.

خاندوزی تصریح کرد: شرکت‌ها به سختی بزرگ می‌شوند و نمی‌گذاریم در بازار تبدیل به غول و نهنگ شوند. بنابراین گاهی دستگاه‌های اجرایی مانع بزرگ شدن شرکت‌های خصوصی هستند.

وی گفت: باید یک انقلاب بروکراتیک انجام و مقررات‌زدایی از فعالیت‌ها و کسب و کارها انجام شود و این میزان از غیرقابل پیش‌بینی بودن اقتصاد باید تغییر کند.

خاندوزی ادامه داد: گاهی تغییرات نرخ‌ها ماهانه و حتی هفتگی بوده که گرچه برای اندکی نان و آب داشته، اما برای شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکننده، نان و آبی نداشته است.

وی به نظام قیمت‌گذاری در اقتصاد اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری برای شرکت‌هایی مانند دارویی، باعث می‌شود که صادرات آنها دچار توقف شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: باید حصارها در مقابل تولیدکنندگان برچیده شود و از سال آینده برای پنج کشور همسایه و هم‌مرز در شرق و غرب کشور صادرات و نفوذ داشته باشیم.

خاندوزی گفت: تولیدکنندگان ما باید بتوانند با رقبای خارجی رقابت کنند و نباید اینقدر به بهانه تنظیم بازار به سرکوب قیمت‌ها بپردازیم.

وی تاکید کرد: سیاست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مردم به جای قرار گرفتن در صف خرید ۲ هزار دلار و ۵ هزار دلار به کسب و کار روی بیاورند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بسیاری از این شرکت‌ها سابقه خوبی دارند و اگر در یک موردی دچار مشکل شدند، باید مشکلات مالیاتی و گمرکی آنها حل شود.

وی تصریح کرد: نظام مالیاتی فقط به فکر افزایش چند ریال درآمد نباشد، بلکه در یک سیاست بلندمدت تلاش کند، درآمد شرکت‌ها افزایش پیدا کند و جریان تولید آنها پایدار شود.

خاندوزی گفت: برخی موارد مقررات پولی و بانکی مانعی برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌کند و ما باید اجازه دهیم نسل جدید در شرکت‌ها وارد شوند و تحولاتی در اقتصاد ایجاد کنیم.

پایان/

۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 24584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =