3 اقدام دولت برای هدایت نقدینگی سرگردان/ ترمز نقدینگی مخرب کشیده شد

یکی از برنامه های دولت هدایت نقدینگی و مدیریت تقاضاهای سرمایه‌گذاری در بازار دارایی هاست و سه اقدام مهم در این زمینه را در دستور کار قرار داده است که طی روزهای آینده به سرانجام می‌رسد.

به گزارش تحریریه، اقتصاد کشور ما در یک دهه گذشته در تله رشد نقدینگی و تورم بالا و رشد پایین اقتصادی گرفتار بوده و خروج از این تله نیازمند تدابیری است که دولت سیزدهم از همان ابتدا خود را متعهد به حرکت بر این مسیر کرده است. از آنجا که نقدینگی به عنوان یکی از مهم‌ترین موتورهای تولیدتورم در کشور ما از دهه‌های گذشته فعال نگه داشته شده و تشدید گردیده یکی از اقدامات دولت مهار رشد نقدینگی است که البته قاعدتا با ملاحظه جلوگیری از رکود در اقتصاد دنبال شده است.

تلاش دولت این بود که بتواند سیاست کنترل تورم را همراه با سایر سیاست های تحولی اقتصاد به پیش ببرد و موفق شد برای اولین بار با اعمال سیاست کنترل مقداری ترازنامه‌های بانکی رشد نقدینگی را کاهش دهد. بر اساس آمار مقدماتی رشد نقدینگی 20 بهمن سال جاری 32 درصد است که درهفته مشابه سال گذشته 39 درصد بوده است و البته در شهریور ماه سال 1400 یعنی آغاز به کار دولت سیزدهم به رقم بی سابقه 40.5 درصد رسیده بود.

کاهش نقدینگی در شرایطی که اقتصاد جهان با تورم و افزایش نیاز به نقدینگی مواجه بوده حاکی از آن است که سیاست کنترل نقدینگی به شکل جدی دنبال شده است.

jadddddddd.png

قاعدتا نقدینگی خلق شده بعد از ورود به یک بازار، در صورت وجود ظرفیت کافی در آن بازار تقاضای موثر ایجاد می‌کند و باعث رونق می‌شود اما نقدینگی در بازارهایی که ظرفیت فزاینده ندارند، تنها قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر کشور ما با آن مواجه بود و ما با وجود تجربه رشد اقتصادی کشور پایین، در نقطه مقابل رشد نقدینگی بالایی داشتیم.

هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد به طور معمول و در ادبیات اقتصادی دنیا با ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری رخ می‌دهد و دولت سیزدهم در عمل به وظیفه خود برای هدایت نقدینگی اقداماتی را انجام داده است. در واقع یکی از برنامه های دولت هدایت نقدینگی و مدیریت تقاضاهای سرمایه گذاری در بازار دارایی هاست و به تازگی نیز سه اقدام مهم را در دستور کار قرار داده است.

گواهی سپرده نفتی

یکی از این اقدامات گواهی سپرده نفتی است که معاملات گواهی سپرده نفت‌ خام و میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی ایران آغاز می‌شود و در این راستا طی هفته گذشته جزئیات و شرایط خرید گواهی سپرده نفتی و گواهی سپرده میعانات گازی منتشر شد. بر این اساس گواهی سپرده نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران به صورت دلاری عرضه شده اما تسویه آن به صورت ریالی و بر مبنای نرخ ارز (ETS) خواهد بود.

کاهش ریسک تحریم پذیری در آینده، ایجاد بازار کاغذی و ورود به حوزه قیمت گذاری و شاخص شدن نفت ایران در منطقه و جهان، تنوع پذیری مشتریان نفت کشور، تامین مالی ارزی برای دولت با کمترین هزینه و فشار به بخش حقیقی اقتصاد، کنترل بازار ارز و جذب ارزهای خانگی، معرفی بازار قابل اعتماد جدید برای سرمایه گذاری عموم مردم و کاهش فشار بر بازارهای موازی (ارز، طلا، مسکن، خودرو)

در واقع با اجرای طرح فروش نفت خام در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی، سرمایه‌گذاران با استفاده از پیش‌بینی قیمت نفت و در کنار آن پیش‌بینی قیمت ارز می‌توانند یک سرمایه‌گذاری در حوزه نفت داشته باشند.

پذیره نویسی شرکت مدیریت پروژه در حوزه طلا و مس

یکی دیگر از برنامه‌های دولت سرمایه گذاری در حوزه طلا و مس است و بنا بر اعلام وزیر اقتصاد در همین راستا شرکت مدیریت پروژه در بورس پذیرش می شود. این شرکت در گام اول 20 درصد از سهام خود را به صورت پذیرنویسی و در قالب سلب حق تقدم در فرابورس عرضه می کند. با آورده سهامداران در پروژه های معدنی و صنایع معدنی نیمه تمام در حوزه طلا سرمایه گذاری می‌شود.

علاوه بر این، شرکت مس سونگون 3 (از شرکت های زیرمجموعه صنایع ملی مس) در مرحله اول به منظور افزایش سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومان پذیره نویسی می‌کند.

به نقل از شادا، برنامه دیگر دولت راه اندازی صندوق های مبتنی بر کالا است و در این قالب عرضه گواهی سپرده کالا برای کاتد مس انجام خواهد شد که البته این طرح هنوز در مرحله بررسی کارشناسی است.

پایان/

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 24658

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =