شرکت 45 میلیارد دلاری ژاپنی که پشت در مدیران دولتی متوقف شد!

این شرکت قدرتمند و 45 میلیارد دلاری ژاپنی که پشت در دولت اعتدال متوقف شد! و راهی به پروژه های نفت و گاز ایران پیدا نکرد.

به گزارش تحریریه، پس از امضای برجام برخی شرکت های بزرگ خارجی در حوزه نفت، گاز، تجهیزات نفتی و حوزه های مرتبط راهی ایران شدند تا بتوانند به قراردادهایی متناسب با ظرفیت های بالقوه صنعت نفت ایران دست یابند و از فرصت های فشرده شده صنعت نفت ایران به دلیل تحریم های آمریکا و خروج شرکت های خارجی استفاده کنند. اما بررسی شواهد میدانی نشان می دهد که شرکت های قدرتمند بین المللی نتوانسته اند از سد شیخ الوزرا دولت اعتدال عبور کنند و در نهایت با دست خالی ایران را ترک کردند.

یکی از این شرکت ها، سومیتومو(Sumitomo) ژاپن بود که متخصصان صنعت نفت و گاز ایران گمان می کردند بتواند فعالیت گسترده ای در میادین ایران انجام دهد و به دلیل عملکرد ممتازی که در عرصه بین المللی دارد به شریک نخست یا یکی از بهترین شرکای وزارت نفت تبدیل شود، اما این شرکت قدرتمند ژاپنی از گرفتن حتی یک قرارداد ناکام ماند.

بررسی صورت های مالی این شرکت معتبر ژاپنی نشان می دهد که، سومیتومو برای دوازده ماه منتهی به 30 سپتامبر 2022 معادل 33.052 میلیارد دلار درآمد داشته است که نسبت به همین دوره در سال پیش از آن 21.73 درصد کاهش داشت که این مساله به بحران همه گیری جهانی کرونا باز می گردد.

البته درآمد سالانه سومیتومو برای پایان سال مالی 2022 به 45.413 میلیارد دلار رسیده بود که نشان دهنده افزایش 8.52 درصدی نسبت به سال 2021 است. درآمد سالانه سومیتومو برای سال 2021 هم 41.847 میلیارد دلار بود که کاهشی 14.72 درصدی را نسبت به سال 2020 نشان می داد که با پایان کرونا شروع به افزایش کرده است.

نتیجه اینکه، عدم توان مالی و وزانت عملیاتی و تخصصی شرکت ژاپنی نمی تواند دلیل عدم استقبال از آن بوده باشد و ظاهرا پای عوامل دیگری در میان است.

علیرغم تلاش های این شرکت ژاپنی که دارای فناوری روز دنیا است برای ورود به بازار ایران در دوران پسابرجام، عدم استقبال از آن و موفق نشدن به همکاری با صنعت نفت ایران معمایی است که تاکنون بدان پاسخ داده نشده است.

پایان/

۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 24692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =