اینستکس ربطی به این اتحادیه اروپا نداشت

 پیتر استانو، سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری نیمروز دوشنبه ۱۳ مه (۲۲ اسفند) به پرسش‌های خبرنگاران درباره نگرش اتحادیه اروپا به نقش میانجی‌گر چین در عادی سازی روابط ایران و عربستان، انحلال سازوکار اینستکس و نقش بالقوه چین در صلح میان روسیه و اوکراین پاسخ داد.

به گزارش تحریریه، به نقل از اسپوتنیک، استانو با اشاره به نگرش اروپا نسبت به عادی سازی روابط میان ایران و عربستان گفت: «نخست این که اتحادیه اروپا همیشه مشوق عادی‌سازی روابط است. این بسیار مهم است چون این دقیقا چیزی است که جهان امروز بیش از هر چیز به آن احتیاج دارد. این‌که به جای اصطکاک در روابط، آشتی و عادی‌سازی بیشتر وجود داشته باشد. بنابر این اتحادیه اروپا از اعلام برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند. ما قدردان آن هستیم و تلاش‌های دیپلماتیکی که منجر به آن شده‌ را تایید می‌کنیم.»

وی درباره نقش چین در این توافق افزود: «چین بازیگر بین‌المللی مهمی است. چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و به همین خاطر نقش و جایگاه خاصی دارد. اما همچنین این کشور مسئولیت خاصی نیز در دفاع از منشور سازمان ملل متحد و احترام و حمایت از قوانین بین‌المللی دارد. در این زمینه ما مکررا از چین درخواست کردیم که از نقش خود در جهت تلاش ما برای وادار کردن روسیه به توقف تهاجم نظامی خود علیه اوکراین استفاده کند. در همین راستا از چین انتظار داریم تا از توانایی‌ها و مسئولیت خود برای کمک به حل تمام مشکلات در سراسر دنیا استفاده کند. درنتیجه نمونه اخیر نقش چین در تسهیل توافقی با هدف برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران نشان دهنده توانایی چین در به ثبات رساندن تنش‌های منطقه‌ای به شکلی مثبت است.»

پیتر استانو سازوکار اینستکس را مستقل از اتحادیه اروپا دانست و گفت: «اگرچه اینستکس ابزار اتحادیه اروپا نبود و سازوکاری بود که تنها توسط چند کشور اروپایی ساخته شده بود، ما از ژانویه سال ۲۰۱۹ از آن حمایت کردیم. چون این مکانیزم مربوط به اتحادیه اروپا نبود و فقط توسط هیئت نمایندگانی از چند کشور اروپایی مدیریت می‌شد، ما فقط می‌توانستیم تصمیم آن‌ها مبنی بر انحلال این سازوکار را مورد توجه قرار دهیم.»

سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا درباره رویکرد اتحادیه اروپا به پیشنهاد صلح میان اوکراین و روسیه که از جانب چین مطرح شده است گفت: «فکر می‌کنم بیانیه ما در این باره کاملا واضح و بیان‌گر آن‌چه می‌خواهیم به عنوان اتحادیه اروپا بگوییم است. پس بحث درباره‌اش فایده‌ای ندارد. این موضع اروپا است. دررابطه با پیشنهاد چین‌ هم مواضع اروپا پیش‌تر توسط اورزولا فن‌ درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پیش‌تر بیان شده است.»

وی در رابطه با لزوم بی‌طرفی میانجی و جهت‌گیری چین در مساله جنگ روسیه و اوکراین افزود: «اما یک نکته بسیار مهم است. تنها در صورتی که جهت‌گیری نداشته باشید می‌توانید میانجی‌گر صادقی باشید. اما چین در جنگ بین روسیه و اوکراین کاملا جهت‌گیری دارد. چین از پذیرش این‌که چه کدام طرف مهاجم و کدام طرف قربانی است سر باز می‌زند. چین با نقض منشور سازمان ملل متحد، دقیقا همان منشوری که به عنوان عضو دائم شورای امنیت مدعی حفاظت از آن است، به اوکراین هیچ کمکی در بیرون آمدن از حمله وحشیانه و غیرقانونی روسیه نمی‌کند. پس این نخستین چیزی است که دررابطه با نگرش و پیشنهاد چین قابل بحث است. در وهله دوم، چین روایت نادرست روسیه در مورد تهاجم روسیه را نه تنها نفی نمی‌کند بلکه بعضا روایات بی‌پایه و اساس مسکو درباره تجاوز و نسل‌کشی ناتو و موضوعات مشابه را انعکاس می‌دهد. در نتیجه اگر کسی می‌خواهد میانجی‌گر صلح باشد، قطعا همه از او استقبال خواهند کرد اما نخست باید توسط دوطرف درگیر پذیرفته شود.»

پیتر استانو در رابطه با لزوم پذیرش پیشنهاد مذاکره توسط روسیه و نقش چین گفت: «همان‌طور که تا کنون مشاهده کردید، روسیه همچنان نسبت به هرگونه پیشنهاد صلح معنی‌داری سرد است و آن را انکار می‌کند. و در عوض، به صورت مداوم بر جنایات خود علیه شهروندان و زیر ساخت‌های غیرنظامی اوکراین می‌افزاید. اما البته که ما از هر عملی که هر کشوری در راستای دستیابی به صلح انجام دهد استقبال می‌کنیم. زیرا صلح فوری یک ضرورت است. و هرکس هر طور که می‌تواند باید روی روسیه تاثیر بگذارد تا هرچه زودتر دست از این تهاجم غیرانسانی و غیرقانونی خود بکشد. چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت این اهرم فشار را در اختیار دارد.»

آقای استانو در رابطه با حامیان دو طرف مخاصمه و نگرش اروپا به میانجی‌های بالقوه افزود: «درواقع کشورهای زیادی نیستند که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده‌اند. اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل، ۱۴۱ کشور این تهاجم نظامی غیرقانونی را محکوم و از خواهان پایان بخشیدن کرملین به این جنگ وحشیانه شده‌اند. تنها ۲۰ تا ۳۰ کشور ممتنع و تنها ۵ تا ۷ کشور حامی روسیه در سازمان ملل متحد هستند. بعد هم، حمایت از میانجان بالقوه صلح وظیفه اتحادیه اروپا نیست. البته که ما از هر تلاش برای صلحی استقبال و حمایت می‌کنیم. اگرچه روسیه بسیار تلاش کرد که ما را هم به این درگیری بکشاند اما ما بخشی از آن نیستیم. این گفتگوهای صلح در وهله اول چیزی مربوط به اوکراینی‌ها و روس‌هاست. و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، پاسخ روسیه به تمام پیشنهادهای صلح، چه از سوی چین و چه دیگران غیرسازنده بوده و درواقع، پاسخ کرملین به هر تلاشی از سوی جامعه جهانی برای برقراری صلح ویا آوردن دو طرف بر سر میز مذاکره تنها تشدید تنش‌ها بوده است.»

سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد که به حضور دوطرف برای مذاکره صلح نیاز است و گفت: «برای صلح به دوطرف و برای جنگ به یک طرف نیاز است و روسیه آماده نیست تا کشتار و اقدامات غیرقانونی خود در اوکراین را متوقف کند. پس آنگاه که زمانش فرا برسد، روسیه آماده خواهد بود و ما شاهد هرگونه تلاشی برای صلح خواهیم بود. اما در این مرحله، ما به آمادگی هر دو طرف برای انجام مذاکرات صلح نیازمندیم. اگرچه نظر اوکراین درباره تسهیل کنندگان و مذاکره‌کنندگان احتمالی از اهمیت بسزایی برخوردار است اما ما نیاز داریم که روسیه به جای ادامه کشتار و تخریب در اوکراین آماده آمدن بر سر میز مذاکره و گفتگو صلح باشد.»

پایان/

۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 24701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =